Bedriftsbesøk hos Skistar

Skistar er en betydelig arbeidsplass i Trysil kommune med til sammen nærmere 830 ansatte i sine virksomheter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Erik Sletten, Jan Lindstad, Gudrun Sanaker Lohne og Arnstein Akre. - Klikk for stort bildeOrdfører Erik Sletten, driftssjef Jan Lindstad, destinasjonsleder Gudrun Sanaker Lohne og vedlikeholdsansvarlig Arnstein Akre. Marie B. Låte, Trysil kommune

Som et ledd i å bli bedre kjent med næringslivet i Trysil besøkte ordfører og ny næringssjef denne uken Skistar - en bedrift med mange ulike oppgaver og kompetanse.

Verkstedet

- Vi har fått et nærmere innblikk i verkstedet som har all service og vedlikehold av alle anleggets maskiner. Her er det opparbeidet imponerende kompetanse innen verkstedfaget med ansatte som har over 30 års fartstid, forteller næringssjef Mare B. Låte.

Lærebedrift

- Vi er også godkjent lærebedrift og har for tiden to lærlinger, og en tidligere lærling har vi akkurat ansatt, opplyser Arnstein Akre som er vedlikeholdsansvarlig. - Det er svært gledelig å høre at dere ser verdien av å ta inn lærlinger og sikre rekruttering innen praktiske fag på en god måte, sier ordfører Erik Sletten.

Helårsstillinger

Ordfører og næringssjef fikk også en orientering om status for inneværende sesong, samt spennende utviklingsplaner. - Helårstankegangen og satsningen på sommersesongen gjør at vi nå jobber intenst med å sette sammen helårsstillinger, forteller destinasjonsleder Gudrun Sanaker Lohne. Dette gir muligheter for ansatte å etablere seg med fast jobb både sommer og vinter, og det kan være en viktig milepæl i forhold til bosetting.

- Gjennom en åpen og god dialog om behovet i næringslivet, må vi få til flest mulige helårsstillinger ved å legge til rette for å kombinere flere faste halvårsstillinger, sier Marie.

Bærekraftig

Et annet tema som ble presentert på bedriftsbesøket var bærekraftsstrategien til konsernet, med stikkord som aktivitet og avkobling, økosystem og påvirkning, samt dialog og samspill.

Mer miljøvennlig diesel

I det konkrete bærekraftsarbeidet, for å redusere miljøpåvirkningen, kjører nå alle maskiner på HVO diesel som er fremstilt av 100 % fornybare og bærekraftige råvarer og har opptil 90 % lavere klimapåvirkning. - Denne dieselen gir også et bedre arbeidsmiljø her inne på verkstedet, sier driftssjef Jan Lindstad.