Bedriftsbesøk hos Moelven

Den tradisjonsrike bedriften har i dag 57 ansatte, deriblant noen lærlinger.

Bedriftsbesøk - Klikk for stort bildeRunar Pettersen og Erik Sletten i samtale. Marie B. Låte, Trysil kommune

For å bli bedre kjent med næringslivet gjennomfører ny næringssjef og ordfører bedriftsbesøk i næringslivet i kommunen.

Viktig med bedriftsbesøk

- Trysil har et spredt og variert næringsliv i forskjellige bransjer, og det er viktig å bli kjent med ressursgrunnlaget. Målet med disse besøkene er å bli bedre kjent med bedriften og høre om utfordringer og muligheter. For meg som næringssjef er det viktig med en god dialog med bedriftene. Vi har tidligere besøkt Trysil kommuneskoger, Grønnæs Skogentreprenør og i dag var det Moelven sin tur. Det er verdifullt å følge verdiskapingen fra hogst i skogen til sluttprodukt, sier næringssjef Marie B. Låte.

Moelven

- Trysils egen sag er over 100 år og her er det mye utvikling som har skjedd i løpet av disse årene, forteller direktør Runar Pettersen.

Videreforedling lokalt

Skogbruket i Trysil er en viktig næring og sagbruket blir navet når det kommer til lokal videreforedling. 75 % av tømmerstokken blir foredlet internt her i Trysil - til bjelker, lekter, kledning, impregnert furu med mer. Det meste av tømret som kommer inn til sagbruket er hogd innenfor en radius på fem mil. Så dette er kortreist virke. - Det meste av produktene blir omsatt via våre lokale byggevareutsalg samt i regionen rundt Mjøsa, så salget er relativt nært det også, opplyser Runar.

Bærekraftig verdiskaping

Moelven har fokus på klimasmart og bærekraftig verdiskaping. Barken fra tømret blir brukt i fjernvarmeanlegget som også gir varme til tørking av virke. En annen forbedring som Moelven har gjennomført, som har bidratt til å redusere transportbehovet, er å utvide lagerkapasiteten. I 2022 planlegges det et tømmerforbruk på nesten 170 000 kubikkmeter til produksjonen. For å få et bilde av hvilke volumer dette er, så utgjør dette 19 tømmerbiler per dag inn på sagbruket.

De ansatte er en viktig ressurs

- Vi er avhengig av god kvalitet på tømmer, men en minst like viktig ressurs er de ansatte, sier Runar Pettersen. Moelven Trysil har nylig gjennomført kursing i aktivt medarbeiderskap og kommunikasjon. Bedriften har utfordret seg selv med å lytte og være åpen for andres innspill. Ønsket er at de ansatte gjennom et aktivt medarbeiderskap skal bidra inn i virksomheten.

Bedriften har 57 ansatte og deriblant noen lærlinger. Disse er viktig for rekruttering og alle nyansatte tilbys fagbrev på jobb. - Det er godt å se at læreplassgaranti gir bedriftene mulighet for god langsiktig rekruttering, sier ordfører Erik Sletten.