Alvorlig sykdom i familien?

Kreft- og palliasjonsteamet vårt står klare til å hjelpe deg. Det er bare å ringe 48 89 39 88 mandag-fredag kl. 8-15.30.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Sara Iselin Holt og Victoria Høgås foran kontorstedet - Klikk for stort bildeSara Iselin Holt og Victoria Høgås utgjør kreft- og palliasjonsteamet vårt. De har kontor på Østhagen i Lundevegen 12. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune
Sara Iselin Holt er utdannet kreftsykepleier. Hun er kreft- og palliasjonskoordinator i 80 % stilling. Victoria Høgås er utdannet palliasjonssykepleier. Hun har egentlig 20 % stilling i teamet, men takket være statlig tilskudd til kompetansehevende tiltak for lindrende behandling  jobber hun der på heltid til uti september.

Favner mange

Trysil har hatt kreftsykepleier på fulltid i mange år og vært en foregangskommune på det feltet. Da hun sluttet, valgte politikerne å endre stillingsressursen til et kreft- og palliasjonsteam.

- Vi ønsker fortsatt å være en foregangskommune, bare at nå vil vi favne flere i tillegg til kreftsyke, f.eks. de med diagnoser som Parkinson, MS, ALS, hjerte- og karsykdommer, lungesykdommer eller andre alvorlige sykdommer - det er ingen grenser egentlig, sier Sara Iselin og Victoria.

Hjelp og støtte

Det er heller ingen grenser å snakke om når det gjelder hva de to spesialsykepleierne kan hjelpe til med.

- Vi tilbyr samtaler, hjemmebesøk, koordinering av og holde orden på avtaler, skaffe oversikt over hvem man kan kontakte for hjelp i hverdagen - enten det er naboer, slekt, helsevesen, fysioterapeut eller hjelpemidler. Vi har kompetanse innen symptomlindring og samarbeider tett med fastlege og spesialisthelsetjenesten for å finne optimal behandling. Vi kan også bidra til å tilrettelegge for hjemmedød når det er ønskelig. Videre kan vi informere om rettigheter, tjenestetilbud og støtteapparat - både til de som er syke og pårørende. Vi kan også gi tips om avspenning, stressmestring og egenomsorg - og mer til, alt avhengig av hva den enkelte har behov for, sier de.

Ta kontakt

De har erfart at mange - både syke og pårørende - ofte står i situasjonen alene mye lenger enn de trenger.

- Ta gjerne kontakt så fort du eller en av dine har fått en diagnose, eller så fort du føler deg klar for det. Jo tidligere vi kommer på banen, jo mer kan vi hjelpe. Palliasjon dreier seg ikke, som mange tror, om livets siste fase. Palliasjon er lindring og best mulig livskvalitet for pasienter og deres pårørende i hele forløpet av en livstruende sykdom, påpeker Victoria og Sara Iselin.

Til høsten har de planer om å starte opp ei pårørendegruppe.

På Østhagen

Kreft- og palliasjonsteamet vårt har kontor i andre etasje på Østhagen. De tar imot besøk på kontoret, men de reiser også gjerne ut til de som ønsker tjenestene deres. Eller de hjelper over telefon dersom det er ønskelig. Uansett er det greiest å ringe for avtale først, for det kan hende de ikke er inne hvis du bare stikker innom.

- Velkommen til å kontakte oss! Vi er veldig fleksible og vil gjøre alt for å hjelpe, sier Sara Iselin og Victoria.

Intern opplæring

Kreft- og palliasjonsteamet jobber også med intern opplæring i smertekartlegging og smertelindring for annet helsepersonell i kommunen, uavhengig av utdanning. Det er store temaer, og teamet er lite.

- Derfor er det ønskelig med tett samarbeid med fagarbeiderne framover, slik at de kan ta med seg og spre kunnskapen i avdelingene. Vi har begynt i enhet for hverdagsmestring avdeling 2, 3 og 5. Så fortsetter vi med avdeling 1 og 4. Til høsten gir vi samme opplæring i alle avdelinger på Trysil bo- og aktivitetssenter og i tjenester på natt, sier de.