Deling av eiendomDeling av eiendom (oppretting av matrikkelenhet) er et søknadspliktig tiltak etter plan- og bygningsloven.Ønsker du å dele din eiendommen (skille ut tomt), må du søke om fradeling. Også innløsing av festetomt er søknadspliktig.Ved oppretting av ny eiendom får den nye, selvstendige eiendommen eget gards- og bruksnummer. Den nye eiendommen blir registrert i grunnboka og i matrikkelen (eiendomsregisteret og eiendomskartet).Bestemmelser om deling av eiendom fins i plan- og bygningsloven og matrikkellova. Hvem kan søke? Søknad om deling og rekvirering av oppmålingsforretning kan sendes av: hjemmelshaver fester advokater kommune fylkeskommune stat andre som har fullmakt. Gå til fullmaktsskjema Når et firma eier eiendommen, må firmaattest av nyere dato legges ved søknaden. Hvordan søker jeg? Fyll i søknadsskjemaet Søknad om tillatelse uten ansvarsrett.Gå til søknadsskjemaLegg ved obligatorisk dokumentasjonNabovarsel og kvittering for nabovarsel (se eget punkt)Situasjonsplan der det går tydelig fram hvilket areal som søkes fradelt - areal, ny grense, avstand og avkjørsel (se eget punkt)Rekvisisjon om matrikulering herunder rekvisisjon av oppmålingsforretningGå til skjemaAnnen dokumentasjon som kan være relevant for søknadenBegrunnet dispensasjonssøknad når formålet med fradelingen ikke er i samsvar med gjeldende kommuneplan eller reguleringsplan (se eget punkt).FullmaktFirmaattestHvis det er tinglyst en urådighet på eiendommen, må rettighetshaveren samtykke til tinglysingen (se eget punkt).Ved fradeling av ny byggetomt:Nødvendige erklæringer/avtaler (rettigheter til veg, vann og kloakk og nødvendig vedlikehold som går over andre eiendommer)Eventuelle erklæringer om at gjenværende eiendom (den opprinnelige eiendommen) gir fradelt (ny) eiendom rett til veg, vann- og avløpsledninger og eventuelt vedlikehold må også vedlegges.Søknad om avkjørsel til offentlig veg eller innvilget avkjørselstillatelse.Dokumentasjon på vann- og avløpsløsning. Send søknaden med vedlegg til postmottak@trysil.kommune.no eller Trysil kommune, postboks 200, 2421 Trysil. OBS! Om du skal fradele en landbrukseiendom, må det også gis samtykke etter jordlova § 12. Om nabovarsel Du skal varsle naboer før du sender søknaden til kommunen. Dersom du søker dispensasjon fra arealplan, må du huske å opplyse om det i nabovarselet. Andre som blir direkte berørt av delingen, skal også varsles og gis mulighet til å uttale seg. Dersom du får merknader fra naboer, skal du sende disse til kommunen sammen med søknaden. Naboer og gjenboere har to uker på å komme med merknader. Det må ikke gå mer enn ett år fra du sender nabovarselet til kommunen mottar søknaden din. Dersom det går mer enn ett år, må du sende ut nytt nabovarsel. Gå til veiledning om nabovarsel for privatpersoner Hvordan varsler jeg naboer? Alternativ 1 Du kan benytte elektronisk varsling; e-Nabovarsling. Da får naboene dine varslingen i Altinn. Tjenesten er tilgjengelig via kommunens e-Torg. Det koster 690 kroner. Gå til elektronisk nabovarsling Alternativ 2 Du kan bestille nabovarsel med alle relevante dokumenter via kommunens e-Torg og sende som rekommandert brev. Det koster 299 kroner. Gå til nabovarsel Alternativ 3 Er du godt kjent med alle naboene, kan du varsle dem privat. Pass på å få signaturer fra alle. Du må fylle inn tre skjemaer samt situasjonskart. Gå til nabovarsel Gå til opplysninger gitt i nabovarsel Gå til kvittering for nabovarsling Lag situasjonskart Om situasjonskart Situasjonskart skal legges ved søknaden om deling og nabovarslinga. Du kan lage og skrive ut situasjonskart i kartløsningen vår SÅTE-kart, eller du kan bestille det via kommunens e-Torg. Bruk av SÅTE-kart er gratis. Gå til SÅTE-kart Situasjonskart fra e-Torg koster 1 563 kroner. Gå til e-Torg Det er tinglyst urådighet på eiendommen Hvis det er tinglyst en urådighet på eiendommen, må også rettighetshaveren samtykke til tinglysing. Du må få en erklæring/avtale om rettighet i fast eiendom. Les mer og hent skjema på Kartverkets hjemmeside Hvordan er saksgangen for søknad om deling av eiendom? Når søknaden er registrert i kommunen, går vi gjennom den. Er det mangler i søknaden, gir vi deg beskjed. Trenger søknaden behandling eller uttalelser fra andre offentlige instanser, sørger vi for å hente inn disse. Søker du om fradeling av en landbrukseiendom, må søknaden også behandles av landbruksmyndighetene i henhold til jordlova § 12. Inneholder søknaden også dispensasjonssøknad, må den også behandles av planavdelingen. Følgende vilkår må være oppfylt: Formålet med fradelingen må være i samsvar med gjeldende arealplan, ellers må det søkes om dispensasjon. Tomtas form og størrelse må være skikket til bebyggelse. Dette gjelder både ny tomt og avgivertomta. Ny byggetomt må være sikret lovlig atkomst og avkjørsel til offentlig veg. Ny byggetomt må være sikret lovlig vannforsyning og bortledning av avløpsvann Vedtak etter plan- og bygningsloven: Vedtaket fattes med hjemmel i plan- og bygningsloven. Vedtaket sendes til søkeren med kopi til eventuelle parter som har hatt innsigelser til søknaden. Parter som har kommet med merknader i saken, har klagerett på vedtaket. I saker der det er innvilget dispensasjon, har Statsforvalteren klagerett. Videre saksgang med oppmålingsforretning Etter at det er fattet vedtak om fradeling, blir saken sendt videre til bygg- og geodataavdelingen. Du må betale gebyret før saken går til oppmåling. Hvis gebyret ikke er betalt innen tre år, går delingstillatelsen ut og du må søke på nytt hvis saken fortsatt er aktuell. Vi sender brev til rekvirenten(e), naboer og eventuelle rettighetshavere til arealet som skal fradeles, og innkaller til oppmålingsforretningen minst to uker i forkant, hvis ikke annet er avtalt (jf. § 37 i matrikkelforskriften). Hvis noen skal møte i stedet for de som er innkalt, må disse ha skriftlig fullmakt. Gå til fullmaktsskjema Vi holder oppmålingsforretning over eiendommen der partene bidrar til å påvise eksisterende grenser i samsvar med målebrev og skyldelingsforretninger. Nye grenser etter delingstillatelsen blir påvist og stikkes ut av landmåler. Vi setter ned grensemerker i marka og måler grensepunktene. Vi fører protokoll over det som er klarlagt og avtalt ved forretningen. Matrikkelføring og tinglysing Etter at oppmålingsforretningen er gjennomført og eventuelle vilkår er oppfylt, fører vi den nye eiendommen (matrikkelenheten) inn i Matrikkelen og sender den til tinglysing (jf. matrikkellova § 15). Dersom det er tinglyst uråderett på eiendommen arealet skal deles fra, eller det er andre forhold som hindrer tinglysing, blir saken returnert til kommunen, og vi sender den videre til partene for retting. Matrikkelbrev Når kommunen får tilbakemelding om at den nye eiendommen (matrikkelenheten) er tinglyst, utsteder vi matrikkelbrev som vi sender rekvirenten(e). Partene har 3-ukers klagefrist fra de har mottatt matrikkelbrevet. Gå til klageskjema Hvor lang tid tar dette? Behandlinga av søknaden tar inntil 12 uker fra søknaden er komplett. Oppmålingsforretning skal gjennomføres senest 16 uker etter at gebyret er betalt. Egne regler gjelder for perioden 1. november-1. mai. Se vinterforskriften Hva koster dette? Du må betale:ett gebyr for behandling av søknad etter plan- og bygningsloven ett gebyr for oppmålingsforretningen (se punkt 3 i gebyrregulativet for arbeider etter matrikkelloven)tinglysingsgebyrI tillegg kommer det kostnader for eventuellbehandling av dispensasjonssøknad (se punkt 23 i gebyrregulativet for bygge-, delings- og plansaker)behandling etter jordlova Om dispensasjonssøknad Når må jeg søke om dispensasjon? Hvis søknaden ikke oppfyller plan- og bygningslovens bestemmelser, eller er i strid med gjeldende plangrunnlag (kommuneplan eller reguleringsplan), kan tillatelse til deling bare gis etter søknad om dispensasjon, jf. plan- og bygningsloven §§ 19-1 og 19-2. Se lovteksten Sjekk plangrunnlag og bestemmelser for eiendommen din Før du søker om tillatelse til deling, må du sjekke hvilke planer og bestemmelser som gjelder for eiendommen din. Husk å sjekke både kommuneplan og reguleringsplaner. Plangrunnlag og bestemmelser finner du i kartløsningen SÅTE kart. Gå til SÅTE kart Gå til Statsforvalterens rundskriv om dispensasjon Hva kan det disponeres fra? Det kan dispenseres fra ”bestemmelser fastsatt i eller i medhold av” plan- og bygningsloven, dvs.: bestemmelser i loven, men ikke saksbehandlingsregler kommuneplanens arealdel med bestemmelser kommunedelplaner med bestemmelser statlige planer med bestemmelser regionale planer med bestemmelser reguleringsplaner med bestemmelser, herunder områdeplaner og detaljplaner bebyggelsesplaner med bestemmelser forskrifter og vedtekter gitt i medhold av plan og bygningsloven Hva er vilkårene for å få dispensasjon? Det er to vilkår for å gi dispensasjon (jf. pbl § 19-2) Hensynene bak bestemmelsen det dispenseres fra eller hensynene bak lovens formålsbestemmelse må ikke bli vesentlig tilsidesatt. Fordelene med å gi dispensasjon må være klart større enn ulempene etter en samlet vurdering. Begge vilkårene må være oppfylt – og det skal foretas en konkret vurdering av tiltaket og de forholdene som anføres i dispensasjonssøknaden Ved dispensasjon fra lov og forskrifter skal det legges særlig vekt på konsekvenser for helse, miljø, sikkerhet og tilgjengelighet. Ved dispensasjon fra planer skal det særlig legges vekt på statlige og regionale rammer og mål. Adgang til å sette dispensasjonsvilkår Dispensasjon kan gis på vilkår, jf. plan- og bygningsloven § 19-2 første ledd. Dispensasjonsvilkårene må ha til formål å forebygge, reparere, dempe eller kompensere for negative følger av at regelverket eller planen fravikes. Hvordan søker jeg? Søknad om dispensasjon skal redegjøre for hvilke forhold søker/tiltakshaver anser som grunner til å fravike den aktuelle bestemmelsen i plan- og bygningsloven, plan, forskrift eller vedtekt. Søker bør også klargjøre i hvilken grad hensynene bak bestemmelsen settes til side. Søknaden skal: utformes i eget brev nabovarsles sendes inn sammen med søknaden om tillatelse til deling etter pbl § 20-4. Du må legge ved situasjonskart og tegninger/skisser som knytter dispensasjonssøknaden til det konkrete tiltaket. Unntaksvis kan det være hensiktsmessig å sende søknad om dispensasjon før du søker om deling, f.eks. for å avklare endret bruk i strid med gjeldende arealformål (bruksendring). Som hovedregel kan det bare dispenseres til et konkret omsøkt/meldt byggetiltak. Søknad sendes Trysil kommune, postboks 200, 2421 Trysil eller til postmottak@trysil.kommune.no. Gå til søknad Hva er saksbehandlingstida? Dispensasjonssøknader skal behandles innen 12 uker. Saksbehandlingstida løper ikke i den tida vi eventuelt venter på komplettering av mangelfull søknad, eller når vi venter på uttalelse fra regionale og statlige myndigheter. Hva koster det å få behandlet en dispensasjonssøknad? Det avhenger av type behandling. Se prisene i gebyrregulativet for plansaker (punkt 23). Sist endret 07.03.2024 12:05