Tredje og fjerde klasse har dyrket fram basilikum.
Amalie Lund Herfindal, Trysil kommune
Lærer Amalie Lund Herfindal forteller mer om prosjektet:
Fra jord til bord
Alle elevene på skolen har sådd egne grønnsaker og urter. Elevene lærer om hele prosessen fra frøene blir satt i jorda og fram til grønnsakene kan bli spist. De lærer hva plantene trenger for å vokse og bli høstet.
Egendyrket mat
Vi lærer også hvor viktig det er å kunne dyrke sin egen mat. Både for miljøet og det å kunne være sjølberget.
Sukkererter
Hvert år sår første klasse sukkererter, og i år har de sådd sukkerertene i egne drivhus (druebokser).
Gressløk, tomater og agurk
Andre klasse sådde gressløk. Her kom det dessverre ikke noen spirer, men da fikk vi lært litt om selve frøene også. Ettersom ingen spiret, fikk elevene selv velge om de ville så agurk eller tomat. Cirka halvparten valgte å så tomat, mens den andre valgte å så agurk. Og nå spirer alle plantene våre.
Basilikum
Tredje og fjerde klasse sådde basilikum, og allerede nå lukter det så godt av urten i hele klasserommet når vi kommer inn døra.
Løpstikke
Femte og sjette klasse har sådd løpstikke. Dette er en urt som kan brukes i grønnsakssupper eller annet for å sette smak. I tillegg går det også an å lage løpstikkesuppe.
Agurk
Sjuende klasse har sådd agurk, og nå vokser de som bare det.
Bruk
Alle klassene har også lært hva de kan bruke deres plante til. Det kan være å spise grønnsaken eller urten som den er, eller å lage matretter med planten i. De har lært å fryse ned planten, slik at den kan brukes gjennom hele året, og de har lært å sylte agurker.
Rapporter
Noen klasser bruker også planteprosjektet til å lage rapporter med bilder og beskrivelse av hele prosessen. Vi får inn veldig mange fag gjennom prosjektet og lærer mye om miljøet.
Artig
Det er skikkelig spennende å følge hele prosessen, og i løpet av sommeren pleier vi å få bilder fra foreldre som viser hvordan det går med plantene. Det synes vi lærere er gøy og skikkelig stas å følge med på!