Gratis utlån av ski og skøyter

Trysil kommune låner ut langrennsski og skøyter gratis til elever og barnehagebarn i kommunen. De kan beholde dem hele sesongen.

Langrennsutstyr til små og store - Klikk for stort bildeOrdningen med gratis utlån av ski og skøyter til barn og unge i Trysil er flyttet til BUA. Før ble den organisert gjennom skolene og barnehagene. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune

Vi har mange langrennsski, staver, skisko og skøyter som barn og unge kan låne gratis hele vinteren. De kan ta med utstyret hjem, eller de kan ha det på skolen eller i barnehagen.

Slik får du lånt

De som ikke har mulighet til å kjøpe ski og skøyter til barna sine sjøl og derfor vil låne, henvender seg i BUA Trysil i kulturhuset Hagelund. Den er åpen tirsdager og torsdager kl. 15-18. Vi ber ikke om dokumentasjon på familiens økonomi. Det viktige er at barn og unge kommer seg ut i langrennssporet og på skøytebanen.

Vinterlandet

Det er takket være tilskudd fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) og den nasjonale tilskuddsordningen for inkludering av barn og unge at vi kan tilby barn og unge topp utstyr som de kan bruke i vinterlandet Trysil.

- Det er ikke alle gitt å ha råd til å kjøpe alt sportsutstyret som ungene ønsker seg. Mange prioriterer alpin og brett, og da er vi glade for å kunne låne ut langrennsutstyr og skøyter, sier rådgiver oppvekst Beathe H. Sande.

Mestring

- Vi vil at alle ungene våre skal ha like muligheter til å delta og oppleve mestring i de vinteraktivitetene de har lyst på. Og det er nettopp målsettinga i Bufdirs tilskuddsordning, nemlig at alle barn uavhengig av familieøkonomien skal kunne delta på kultur- og fritidsaktiviteter og på ulike mestringsarenaer, sier Beathe.