Lån friluftsutstyr gratis på BUA

Velkommen innom hver tirsdag og torsdag kl. 15-18 og lån det du trenger til et friskt friluftsliv helt gratis.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Stine Akre og to barn fra Læringsverkstedet - Klikk for stort bildeLitt over to år etter at Sp og SV tok initiativet til BUA i Trysil, har den åpnet - til stor glede for varaordfører Stine Akre (SV) og små og store lånere. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune

På BUA kan du låne sports- og aktivitetsutstyr. Det er bare å sette i gang, enten du har lyst til å rulle, flyte, skli, fyke, traske, labbe, klatre, hoppe, sprette eller tumle og ramle, som det står på plakaten.

Ordføreren åpnet

Ordfører Erik Sletten (Sp) fikk æren av å løsne knuten på det røde båndet og erklære BUA for åpnet. Han takket de som hadde bidratt mest til å få tilbudet på plass rent praktisk; Karoline Piro og Marte Lindstad fra kulturavdelingen, vaktmestrene med Oddbjørn Løberg, Jos te Walvaart og Hans Rydje i spissen, Sparebanken Hedmark og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) som har bidratt med penger og lokale utstyrsleverandører som har vært snille med oss, som han sa.

Mye fint utstyr

Selv var ordføreren imponert over hvor mye fint utstyr kommunen har fått for pengene. Og mer skal det bli, for utstyret følger så klart årstidene. Til sommeren blir det blant annet sykler og sup-brett. De som vil låne utstyr, må ha digitalt lånekort. Det må man være over 18 år for å få. Men de voksne kan oppgi på kortet at andre, f.eks. barna, kan låne på deres kort. Etter ei uke må de levere utstyret inn igjen.

Startet i 2020

Det var et verbalforslag fra SV og Sp ved Stine Akre på budsjettmøtet i 2020 som fikk BUA-ballen til å rulle. Det lød:

Rådmannen bes i løpet av 2021 legge fram en sak om mulig opprettelse av en BUA- ordning i Trysil kommune. BUA er et «bibliotek» for aktivitetsutstyr, det er utjevnende økonomisk, god delingsøkonomi, fremtidsrettet og miljøvennlig alt på en gang. BUA står for barn, unge og aktivitet. Rådmannen bes særlig se på om en eventuelt BUA-ordning i Trysil kan være generasjonsoverskridende og ha et integrert familieperspektiv i sin utforming og utlånsprofil.

Finansiering

Siden vedtok hovedutvalg for oppvekst og kultur at ordningen skulle iverksettes og at kommunen skulle søke om eksterne midler. Selv bevilget kommunestyret 300 000 kroner på investeringsbudsjettet for 2022. Sparebankstiftelsen Hedmark bidro med 200 000 kroner og Bufdir med 306 000 kroner fordelt på tre BUA, aktiviteter på ungdomsklubben og sommerskole. Både kommunen og Bufdir har bevilget penger også i år og neste år.

Bildeglimt fra BUA

Se alt du kan låne på BUA Trysil