Tusen takk! Og lykke til!

Trysil kommune takker Erik Sletten og Stine Akre for innsatsen og ønsker Turid Backe-Viken og Bjarte Wigdel lykke til.

Stine Akre, Erik Sletten, Turid Backe-Viken og Bjarte Wigdel med hver sin blomsterbukett - Klikk for stort bildeStine Akre og Erik Sletten ble takket av som hhv. varaordfører og ordfører, og Turid Backe-Viken og Bjarte Wigdel ble ønsket lykke til når de nå har overtatt som hhv. ordfører og varaordfører da det nye kommunestyret hadde konstituerende møte 17. oktober. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune

Erik og Stine har stått skikkelig på for Trysils beste. Turid og Bjarte har store sko å fylle, men de har alle muligheter til å lykkes.

Ordførerens takk

Da kommunestyret hadde valgt Turid til ordfører og Bjarte til varaordfører med Ap, H og Frps 14 stemmer mot Sp, SV og Rs 11 som Erik og Stine fikk, var Erik den første til å gratulere etterfølgerne. Han sa at kommunestyrets viktigste jobb er å slå ring rundt et folkestyrt samfunn og at ingen av oss må ta demokratiet for gitt. Erik har erfart at ordførerjobben er utrolig sammensatt og synes det er en spennende jobb for den som liker variasjon i hverdagen. Han takket alle som har gitt ham muligheten til å jobbe på det viset i åtte år og nevnte blant annet:

• rovdyrsituasjonen på Slettås med påfølgende rettssaker og fakkeltog
  • fiber og bredbånd til alle
  • veldig mange bedriftsbesøk
  • læreplass til de som vil
  • svensk-norsk samarbeid i ulike fora
  • pandemien
  • innsats mot svart arbeid
  • nasjonalparken
  • strømstøtte
  • trefond
  • landbruksfond
  • laks
  • Anno museum
  • Kongeparken
  • og Trysil prestegård

Takk til ordfører og varaordfører

Flere tok ordet og takket Erik og Stine for innsatsen:

Ordfører Turid Backe-Viken, Ap

Takk for åtte år der dere har ledet Trysil gjennom tykt og tynt, store og små utfordringer fra vårflom til pandemien som stengte ned hele lokalsamfunnet vårt. Dere har utfylt hverandre veldig godt og vært et radarpar for Trysil. Du, Erik, har vært en lun, folkelig, rolig og veldig trivelig ordfører. Du, Stine, er også trivelig, men jeg vil ikke kalle deg lun og rolig. Med deg har det vært liv og lurveleven. Du er uredd. Dere har gjort en solid innsats for Trysil. Takk. Jeg er glad dere blir med i kommunestyret videre. Som en takk fra det gamle kommunestyret får dere velge dere et stykke Trysil-kunst hver.

Inger Sørensen, Sp

Erik har vært pålitelig, stabil og inkluderende og har hatt hjerte for hele Trysil.

Stine Akre, SV

Jeg har hatt et godt samarbeid med Erik i fire år. Han har gitt oss tillit og mulighet til å løfte SVs kjernesaker fra en varaordførerposisjon. Det er på tide med kvinnelig ordfører, så lykke til, Turid. Jeg håper dere finner fram igjen de dype, sosialdemokratiske verdiene. Og Bjarte - det er utrolig mye jobb å være varaordfører. Pek fram de sakene du brenner for i jungelen av saker.

Einar Lund, SV

Stine har gjort en god og solid innsats. Hun er god til å samarbeide. Hun ser folk og løfter fram saker og synspunkter som andre sjelden prater om; de fattigste unga, unge funksjonshemmede, natur, miljø og bæreevne blant annet.

Pågangsmot og ærefrykt

Turid Backe-Viken sa at hun tar fatt på ordførergjerningen med pågangsmot og ærefrykt.

- Jeg skal gjøre mitt aller beste for å vise meg tilliten verdig. Tillit er noe man må gjøre seg fortjent til. Det er på sin plass på en dag som denne i en verden som dirrer av frykt for det som skjer og kan skje, å minne om hvor ufattelig heldige vi er som bor her i Trysil og Norge. Vi har hatt en frivillig og fredelig maktovertakelse. Vi sitter i samme rom. Vi samarbeider og diskuterer. Vi er enige og uenige, men helt enige om at vi gir klubba og lederskapet til de som får størst oppslutning blant innbyggerne. Demokratiet er det vakreste og viktigste vi har.  Nå skal hele kommunestyret brette opp ermene og jobbe i lag. Vi er et lag som skal jobbe for Trysils beste. Der vi er uenige, er det voteringa som avgjør. Men på vegen dit er det viktig at vi er et lag med åpne, gode og inkluderende prosesser. Dette er et lagspill. Alle her skal bidra. Som ordfører blir det min oppgave å få til lagspillet på best mulig måte. Jeg er ordfører for hele kommunestyret og hele Trysil og inviterer til involvering og samarbeid. Vi kan løfte større oppgaver og løse større utfordringer i lag enn én og én. Jeg gleder meg, sa hun i sin tiltredelsestale.

Erik Sletten overlater ordførerkjedet og -klubba til Turid Backe-Viken - Klikk for stort bildeEtter åtte år som ordfører overlot Erik Sletten ordførerkjedet og -klubba til Turid Backe-Viken på det konstituerende kommunestyremøtet 17. oktober 2023. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune