Trysiliaden i vårstemning

Etter en lang vinter viste Trysil seg fra sin beste side, og deltakerne koste seg i en varm vårsol.

Hundekjøring - Klikk for stort bildeFull fart på flomvollen! Harald Nyberg, Trysil kommune

I år var det 14 kommuner som stilte med deltakere i den 34. utgaven av Trysiliaden.

Opptog

Tradisjonen tro startet dagen med opptog gjennom Bygda med hesteskyss, ordfører, politi og arrangementskomite i front. I alfabetisk rekkefølge fulgte de 14 kommunene med alle årets 222 påmeldte. Deltakende kommuner var Alvdal, Eidskog, Elverum, Folldal, Kongsvinger, Lunner, Nord-Odal, Os, Rendalen, Ringsaker, Stange, Trysil, Tynset og Våler. De ble heiet fram av barnehagebarn, barneskoleelever og entusiastiske tryslinger langs Storvegen.

Åpningsseremoni

Opptoget endte på Prestgardsjordet der det var høytidelig åpningsseremoni. Kulturkonsulent Malin Jonsson ønsket velkommen og sang Trysiliaden-jinglen før ordfører Turid Backe-Viken holdt velkomsttale. Heike Bjørnbekk fikk den store æren av å tenne Trysiliaden-ilden. Rune Mobæk spilte fanfare, og Ole André Storsnes ledet an på nasjonalsangen. Kultursjef Anne N. Sætre ga informasjon om dagen videre og så var Trysiliaden i gang.

Aktiviteter

Prestgardsjordet er en anvendelig arena, og der var det både langrenns konkurranse og aktivitetsløype. På flomvollen var det hundekjøring, og i gatene var det mulighet for en runde med hesteskyss i kjerre. Innimellom hadde deltakerne anledning til å fylle på energi med pølser, kaffe og kaker sentralt plassert på Prestgardsjordet. De som kjørte alpint brukte dagen i Trysilfjellet.

Bankett

Ett av høydepunktene på Trysiliaden er banketten. Den foregikk i Trysilhallen med underholdning, premieutdeling og stor stemning. Og når Larz-Kristerz spilte opp til dans, ja da var det mange som svingte seg på parketten.

Ordfører Turid Backe-Vikens åpningstale:

Hei alle sammen
Mitt navn er Turid Backe-Viken og jeg skal få lov til å ønske velkommen til Trysil og til Trysiliaden. Dette er den 34. Trysiliaden som blir arrangert – det startet altså i 1990.

Trysiliaden er en dag full av aktiviteter og gøy – det er folkefest, det er idrettsglede og det er gode opplevelser i et stort fellesskap. Og dette gjelder både for deltakere, hjelpere og publikum.

I år er det 222 påmeldte, fordelt på 120 deltagere og 102 ledsagere. Velkommen til alle sammen. Så mange påmeldte fortjener en applaus!

Deltakerne kommer fra 14 kommuner. Jeg skal lese opp alle kommunene, og da er det lov å heie, klappe eller rope når jeg sier navnet på den kommunen du kommer fra.

Alvdal, Eidskog, Elverum, Folldal, Kongsvinger, Lunner, Nord-Odal, Os, Rendalen, Ringsaker, Stange, Trysil, Tynset,Våler. Når det er vinterleker og Trysiliaden, må vi så klart tenne ild og den som skal få æren av å tenne ilden i år er Heike Bjørnbekk.

Alltid når det er arrangementer så er det noen som gjør en stor jobb før, under og etterpå og samarbeidspartnerne til oss i Trysil kommune er:

• Trysil videregående skole
  • Snowteam Trysil
  • Norsk forening for utviklingshemmede (NFU Trysil og Engerdal)

Tusen takk til dere!

Internt i Trysil kommune er dette også et samarbeid mellom flere avdelinger og sektorer:
Kulturavdelingen, Trysil bo- og aktivitetssenter, enhet for hverdagsmestring og voksenopplæringen. Her er det mange gode folk fra ulike avdelinger og organisasjoner, som går sammen for å arrangere Trysiliaden. Vi klapper for samarbeid.

Da synes jeg at vi skal tenne ilden og komme i gang med øvelser – jeg gleder meg!

Bildeglimt fra årets Trysiliaden