Trysil rådhus er 65 år

Trysil rådhus har endret seg en del siden det ble bygget i 1956-1958. Kulturhuset Hagelund sto ferdig i 1959.

Trysil rådhus - Klikk for stort bildeI år er det 65 år siden Trysil rådhus sto ferdig etter to års byggetid. Slik ser det ut etter den siste påbygginga i 2010. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune

9. oktober 1954 fattet herredstyret vedtaket om å bygge herredshus i samsvar med den landskjente arkitekten Øivin Holst Grimsgaards utkast. Han hadde blant annet tegnet Rikshospitalet. På den tida hadde kommunen kontorer på begge sider av Storvegen; på Tingvang og i ei av tyskerbrakkene på Prestgardsjordet. Den kommunale kinoen holdt til i realskolebygget på Borg.

3,5 millioner kroner

Herredsstyret bevilget 2,5 millioner kroner til bygget. Det ble 1 million dyrere. Byggekomitéen besto av formann Martin H. Mobæk, Harald Løbak, Ole Holt, Paul Osvald Kvernås, Johs G. Bakke, Gunnar Dahl og Gunvall Grønland. Lars Grønvold var hovedentreprenør og Harald Brænd lokal byggeleder. Byggemeldinga er datert 24. desember 1954.

Vakte oppsikt

1950-åra var en grå periode for nybygging i norske bygder, står det i Trysilboka: Det nye kommunehuset i Innbygda var et interessant unntak med sine moderne linjer, pussede og malte betongfasader og uvanlige innslag av sponkledning. Den store kino- og teatersalen med over 500 sitteplasser ble ei storstue som vakte oppsikt også utenfor Trysil.

Disse flyttet inn

Da det nye herredshuset ble tatt i bruk, var det:

• vaktmesterbolig, bibliotek, trygdekontor, telefonsentral og møterom i første etasje.
  • sentraladministrasjon, likningskontor, lensmannskontor, arbeidsformidling, sosialkontor og trygdekontor i andre etasje.
  • skolekontor, jordstyrekontor, Trysil kommunale skogforvaltning, ordfører, formannskapssal og kommunestyresal i tredje etasje.

Disse er der nå

I dag finner du disse i Trysil rådhus:

• Første etasje: ordfører, varaordfører, kommunikasjonsavdeling inkludert servicetorg og dokumentsenter, næringsavdeling, spesialrådgiver, renholdssentral, sekretær i Grensekomiteen Innlandet - Dalarna, kantine og videokonferanserom
  • Andre etasje: kommunedirektør, kommunalsjef i sektor for samfunnsutvikling, plan- og miljøavdeling, landbruksavdeling, bygg- og geodataavdeling, kulturavdeling, kommunalsjef og rådgivere i sektor for oppvekst, teknisk avdeling og møterom
  • Tredje etasje: lønns- og personalavdeling, økonomiavdeling, Landbrukstjenester Øst, Norsk Landbruksrådgiving, avdelingsleder i bygg- og geodataavdelingen, møterom og kommunestyresal

Parkanlegget

Parkanlegget foran rådhuset ble tegnet av hagearkitekt Karen Reistad. Trygve Dammens monument over Sven Moren ble plassert der. Det ble også Ørnulf Basts statue Ung pike. Hun står nå inne på servicetorget i rådhuset. I 2002 - 50 år etter gullet på 18-kilometeren i OL i Oslo - ble Skule Waksviks statue av Hallgeir Brenden avduket i nordvestre hjørne av parkanlegget.

Gamle Hagelund

Huset som sto på tomta før, het Hagelund og var et tømret hus fra 1878 med veranda og inngangsparti i sveitserstil. Det ble revet for å gi plass til det nye kommunehuset, men navnet ble ført videre. I heftet Nabolag som Kari Odden laget i samarbeid med museumssenteret i 2015, står det blant annet at kommunen kjøpte eiendommen i 1919 og hadde en del av kontorene sine der. Biblioteket etablerte sitt første, faste lokale der i 1922. Det ble flyttet til Tingvang i 1925. Trysil håndverkerforening kjøpte Hagelund da det skulle rives og satte det opp som hytte ved Kaldevja.

Kilder: Trysilboka bind 9 del II, Innbygda-heftet, heftet Nabolag og Trysil kommunes arkiv