Trysil kommunes klimaplan

Innen 2030 skal Trysil kommune redusere kommunens årlige klimagassutslipp med 40 % i forhold til 2017-nivå.

Trysil sentrum og Trysilfjellet i vinterdrakt - Klikk for stort bildeKjetil Norderhaugs flotte bilde av Trysil sentrum og Trysilfjellet pryder forsida på kommunedelplanen for klima og energi. Kjetil Norderhaug

Rådgiver miljø- og naturforvaltning Øivind Løken informerer:

Kommunedelplan for klima og energi 2021-2030 ble endelig vedtatt av Trysil kommunestyre 22. februar 2022. Planen beskriver bakgrunnen for arbeidet, nasjonale føringer, status for klimagassutslipp i Trysil kommune og mål og strategier på ni temaområder som vurderes som vesentlige for at overordnede klimamål skal nås. Hovedmålet i planen er:  rysil kommune skal innen 2030 redusere kommunens årlige klimagassutslipp med 40 % - tilsvarende 11 600 tonn CO2-ekvivalenter, jf. 2017-nivå.

Ni temaområder

Det er i tillegg formulert hovedformål for hvert delkapittel. De ni temaområdene i planen er:

• Transport og arealplanlegging
  • Bærekraftig bygg, oppvarming, energibruk og -produksjon
  • Utslipp og opptak av klimagasser fra skog og annen arealbruk
  • Jordbruk og matproduksjon
  • Forbruk, avfall, vann og avløp
  • Næring
  • Kommunens virksomhet
  • Klimatilpasning
  • Kommunikasjon og kunnskap

Hvert tema i planen er delt opp i en tekstdel med status og utfordringer og en måldel som beskriver kommunens overordnede målsettinger innenfor hvert tema og strategier for å oppnå disse målene. Hvert tema har også et sett med indikatorer som kan benyttes til å følge utviklingen av kommunens energi- og klimaarbeid.

Se Kommunedelplan for klima og energi 2021-2030 (PDF, 3 MB)

Øivind Løken
Rådgiver natur- og miljøforvaltning