Tiltak for å senke energiforbruket

Vi tar grep for å spare strømkostnader.

En person holder i et ledlys - Klikk for stort bilde

- Samtidig skal vi sørge for at alle blir forsvarlig tatt vare på, og at det er godt å være både gammel og ung i våre bygg, sier kommunalsjef for samfunnsutvikling Bente Hagen.

Tiltak

Dette er de tiltakene vi allerede har gjort og vil gjøre for å senke energiforbruket:

• Innetemperaturen i kontorer, administrasjonslokaler og andre lokaler der det er hensiktsmessig senkes til maks 19 grader.
  • Ventilasjonsanlegg skrus av en time tidligere enn i dag i alle kommunale bygg, med mindre inneklimaet tilsier at det ikke er mulig (gjelder ikke bo- og aktivitetssenteret eller andre bygg med heldøgnsdrift).
  • Temperaturen skrus ned i kontorer som ikke er i bruk (ansatte melder fra om hjemmekontor, ferie og fravær)
  • Ansatte oppfordres til å skru av pc, lys med mer når de forlater rommet.
  • Det er byttet ut armaturer i gatelys. Dessverre har vi ikke muligheten til å fjernstyre lysene slik at vi kan slå de av i perioder av døgnet. Men vi vurderer en investering som gjør dette mulig.
  • I flere kommunale bygg er det byttet til led-lys og dette arbeidet forsetter.