Trysil-bedrifter har fått nesten 11 millioner

Vi har delt ut 10 921 321 kroner i koronatilskudd til 80 Trysil-bedrifter.

Tusenlapper - Klikk for stort bilde80 Trysil-bedrifter har fått mellom 8 200 og 287 522 kroner i koronatilskudd fra den kommunale kompensasjonsordningen. Norges Bank
Trysil kommune fikk disse pengene fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet til en kommunal kompensasjonsordning som skulle hjelpe bedrifter som ble ekstra hardt rammet av nasjonale eller lokale smitteverntiltak, og som falt utenfor de generelle kompensasjonsordningene.

Tre runder

Først fikk vi cirka 1,7 millioner kroner, så cirka 7,7 millioner, og da de midlene var fordelt, fikk vi  ytterligere drøyt 1,5 millioner kroner. Den siste potten gjorde at næringsrådgiver Bjørn Olsen kunne øke tilskuddet til alle bortsett fra de som fikk maksbeløpet på 70 000 kroner i første runde.

Avkorting

- Da vi var ferdige med andre runde, og alle søknadene var behandlet så rettferdig som vi mente det var mulig å få til, måtte vi avkorte noe for å holde oss innenfor summen vi hadde til rådighet. Alle tilskudd over 70 000 kroner ble avkortet med 30 %. Men da vi fikk enda 1,5 millioner, kunne vi redusere avkortinga til cirka 4,2 %. Maks tilskudd er 287 522 kroner, sier Bjørn.

Formelen

For å regne ut hvor mye hver søker skulle få, brukte han formelen ((Omsetningstap x bransjemargin) – statlig kompensasjon) + merkostnader, der hele eller deler av søknadsbeløpet har vært omsetningstap.

- Den generelle regelen var at vi rundet av til nærmeste hundre kroner. Men til de som fikk mer enn 70 000 og hadde fått avkorting tidligere, rundet vi ned til nærmeste krone. Nå har vi brukt opp absolutt alle pengene vi fikk tildelt; det er ikke ei krone igjen, sier Bjørn.

Avslag

Sju bedrifter har fått avslag, enten fordi de ikke er i de bransjene som formannskapet prioriterte, eller fordi de har fått dekket merkostnader og/eller tap i andre generelle kompensasjonsordninger, eller fordi de ikke har forretningsadresse i Trysil.

Disse fikk