Ti tryslinger til UKMs fylkesfestival 2024

Vi sender ti tryslinger og fem kunstverk til UKMs fylkesfestival på Otta i slutten av april.

Alle deltagerne samlet på scenen i kulturhuset Hagelund slutten av kvelden - Klikk for stort bildeTi tryslinger får vist frem sine bidrag under årets fylkesfestivalen i Otta. Anne Norderhaug Sætre

Etter så mange fantastiske sceneinnslag og kunstverk var det vanskelig å velge ut de som skal representere Trysil under UKMs fylkesfestival på Otta helga 26.-28. april. Men nå er det klart.

Disse er:

• Viola Sofie Bauge Skjæraasen med utstillingsbidraget Drama
  • Mia Choina med utstillingsbidraget Maneter
  • Sigrid Jota med utstillingsbidraget Delicate
  • Gustav Berg med utstillingsbidraget Creature
  • Erle Rundfloen Hegg med utstillingsbidraget Bilde 1
  • Dina Haslie Frøhaug, Linnea Røen Myrvang, Martine Stengrundet, Natalie Røen Myrvang og Sanna Myrvang med dans/sang:  Freddy my love
  • Ameli Rusteberggard med dansen Love me like this
  • Sam Elliston Theander med sangen Lars linkerifot
  • Aurora Søberg Nergaard med sangen I ungdommen
  • Sondre Norderhaug på vibrafon med Cantina band
  • Iben Ensrud Solheim med sangen Fields of gold

Ikke en konkurranse

Det er viktig å presisere at UKM ikke på noen måte er en konkurranse - det er ingen som har vunnet noe og ingen er rangert. Derimot skal det velges noen representanter fra hver kommune som skal representere sine kommuner på en fylkesmønstring. I år er det større begrensninger i antall deltakere fra hver kommune da poenget er at det skal være en stor festival for hele fylket, sier Beathe Helen Sande.

Kriterier for utvalg av representanter/bidrag:

• Det skal legges vekt på at bidragene i størst mulig grad gjenspeiler den kulturelle bredden i den enkelte kommune/region.
  • Fagpanelet skal særlig være oppmerksomme på det nyskapende, på innslag som bygger på en kreativ idé og vurdere originalitet, tolkning og formidling. Andre stikkord er kommunikasjon, formidlingsevne og mot til å gå nye veier.
  • UKM er ikke en talentiade, men fagpanelet kan ikke unnlate å se på teknisk- og kunstnerisk kvalitet. Det er også naturlig å vurdere kvalitet i forhold til alder og andre forutsetninger.

Kriteriene for å kunne velges ut er at man er innenfor alderen 13-20 år – fylkesprodusentene har så lagt ved følgende anmodning:

UKM Norge har i henhold til strategiplanen et spesielt fokus på øvre del av ungdomssegmentet. Man skal tenke seg nøye om før man sender de aller yngste videre til fylkesfestivalen, den kan oppleves som tøff med mye program.
De yngste som deltar på UKM har også mange år igjen, og flere muligheter til å kunne gå videre.

Se alle de flotte bidragene til årets UKM her

Beathe Helen Sande
Rådgiver oppvekst