Sykehjemsbeboere sykler verden rundt

Det var ordentlig fest på Trysil sykehjem da de tok i bruk det nye sykkeltilbudet sitt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Oddbjørn Lyseggen klipper snora som to ansatte holder - Klikk for stort bildeOddbjørn Lyseggen fikk æren av å klippe snora da sykkeltilbudet på Trysil sykehjem ble offisielt åpnet 28. januar. Trysil kommune
Det består av en ergometersykkel som er koplet til en tv-skjerm der beboerne kan velge mellom 28 000 sykkelturer i 28 land.  Med Skibladner på tv-skjermen klippet Oddbjørn Lyseggen snora og åpnet sykkelsesongen i 3. avdeling. Så tråkket han i veg fra Gjøvik til Hamar.

Sykkelfest

Den offisielle åpningen ble markert med stor sykkelfest i 3. avdeling fredag 28. januar.

- Kjøkkenet vårt hadde planlagt menyen. Det var champagnebrus, varme karbonadesmørbrød med løk og to helt fantastiske bløtkaker. Ikke bare smakte de svært godt, de var også flott pyntet med sykkel, bær og roser. Beboere og personale i 3. avdeling, enhetsleder Ida Nymoen, kommunalsjef for helse, omsorg og sosial Britt Støa og ergoterapeut Ann Kristin Flystveit var spesielt invitert til feiringen. Ida holdt tale, sier Siv.

Sykkelminner

Mange delte artige sykkelminner med festlyden.

- Selv pratet jeg om hvor glad jeg ble da jeg hadde lært å sykle og om min første sykkel. Den var mørkerød. Flere av beboerne mintes sin første sykkel, en var rød, en annen grønn og en hadde fått en rusten sykkel som noen hadde satt igjen. Ei hadde fått sin første sykkel for 93 år siden. Mange av oss på festen hadde syklet bose. En kar hadde kjørt rett inn i ei ku da bremsene på sykkelen sviktet. Flere hadde syklet inn i andre syklister og fått skrubbsår. Det ble mange gode historier om hvor viktig sykkel er og har vært for oss, både på friing og for å komme seg på jobb, på fotballkamper og til ulike sosiale arenaer, forteller Siv.

Tilskudd

Kjøpet av sykkelen med Motiview ble mulig takket være tilskudd fra Statsforvalteren til aktiviteter for beboerne under koronapandemien. Tanken bak er at eldre skal kunne sykle på kjente veger i nærområdet sitt.

- Etter hvert skal vi få filmer fra Trysil også. Inntil videre får beboerne våre kose seg på sykkelturer i Oslo, på Gran Canaria, Hamar og Gjøvik eller hvor de vil. Vi gleder oss til den dagen vi kan sykle langs Osensjøen, gjennom Tørberget eller i Innbygda for eksempel, sier avdelingsleder i 3. avdeling Siv Bekkvang Stengrundet.