Suksessrik elevbedriftsmesse

Det var så mange kjøpelystne folk på elevbedriftsmessa i kulturhuset Hagelund 22. februar at noen selgere til og med tomme gikk for varer.

Fem ungdommer sitter ved Gnist EBs salgsbord med tennbrikketter og vedsekker - Klikk for stort bildeGnist EB satset på noe de fleste trenger hele året; tennbriketter og ved. Øivind Stengrundet, Trysil kommune

Lærer Øivind Stengrundet slår fast at gårsdagens elevbedriftsmesse ble en stor suksess.

- Fra den offisielle åpninga som ordfører Turid Backe-Viken sto for kl. 15 og helt fram til juryformann Andre Berntsen annonserte vinnerne kl. 16.45, krydde det av skue- og kjøpelystne gjester, melder han.

Fine utstillinger

Elevene hadde lagt ned et stort arbeid i å gjøre salgsutstillingene sine dekorative og innbydende.

- Mange kunder lot seg imponere av alt elevene hadde å by på. Flere av bedriftene ble helt utsolgt for varer i løpet av messa. Noen av dem tok opp bestillinger. Opplegget med elevbedrifter støttet av Ungt Entreprenørskap har bidratt til mye læring for elevene. Det viste de gjennom den rike kunnskapen og gode servicen de møtte kundene med, sier Øivind.

Prisvinnere

De ti elevbedriftene konkurrerte i seks kategorier. Spenninga var stor før kåringa der Trysil kommune stilte med pengepremier til de ulike vinnerbedriftene. Disse vant:

• Beste bedrift: Clean Car EB som vasket biler innvendig og utvendig, vant 1 000 kr.
  • Beste produkt: Trysil Brukt og Redesign EB som solgte brukte og redesignede klær, vant 500 kr.
  • Beste utstilling: Turnering EB som arrangerte turneringer med servering for barn og unge, vant 500 kr.
  • Beste brosjyre: Gnist EB som produserte tennbriketter og solgte ved, vant 500 kr.
  • Beste logo: Søte Smaker EB som laget ulike typer godteri, vant 500 kr.
  • Beste serviceperson: Aestas EB som hadde utviklet egne kremer og parfymer, vant 250 kr.

De andre bedriftene var:

• Flerbruksbart EB som sydde unike bærenett.
  • Intense Fusion EB som laget ulike typer duftlys.
  • Making Baking EB som bakte ulike typer kaker.
  • Sjokoladetrøffel EB som produserte egne sjokoladetrøfler.

Bildeglimt fra elevbedriftsmessa