Stor stemning på Trysiliaden 2022

Endelig kunne vi samle venner fra flere kommuner i Innlandet til Trysiliaden igjen! Det ble en fantastisk sommerdag for alle involverte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Det var mange blide ansikter å se på Trysiliaden - ute i løypa, på hesteskyssen, under festmåltidet, på premieutdelinga og ikke minst da Contrazt spilte opp til dans. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune
Og det var ikke få; over 300 i tallet med deltakere, ledsagere, funksjonærer og alle som bidro fra scenen. Tusen takk til hver og en som gjorde Trysiliaden 2022 til en varm, inkluderende og artig idrettsfest!

Opptog

Tradisjonen tro startet dagen med opptog gjennom Bygda. Først i toget kom to hestevogner med kusk og passasjerer. Så fulgte ordfører, politi og arrangementskomite - og så i alfabetisk rekkefølge alle deltakerne og ledsagerne fra de 14 kommunene som var med i år: Alvdal, Eidskog, Elverum, Engerdal, Hamar, Kongsvinger, Lunner,
Nord-Odal, Os, Rendalen, Ringsaker, Trysil, Våler og Åsnes. De ble heiet fram av entusiastiske tryslinger langs Storvegen.

Fladhagenparken

Vel framme i Fladhagenparken var det åpningsseremoni. Malin Jonsson ønsket velkommen og sang Trysiliaden-jingelen før ordfører Erik Sletten holdt velkomsttalen. Ann Cathrin Sønstebø fikk æren av å tenne Trysiliaden-ilden og så spilte Rune Mobæk fanfaren han skrev til den første Trysiliaden i 1990 - og som han har spilt på hver eneste Trysiliaden siden med unntak av ett år. Nasjonalsangen hører med på store idrettsarrangementer. Einar Hyllvang ledet an på den. Etter at han og Anne N. Sætre hadde gitt grundig informasjon om dagen videre, var det oppvarming med danserne i Regnbue-gjengen fra kulturskolen.

Aktiviteter

Så kunne aktivitetene endelig begynne. Det var seks poster i aktivitetsløypa på flomvollen. Det var bildeoppgaver, gåter og praktiske utfordringer som å kaste kuler i kar med vann, kaste våt svamp på en pyramide av hermetikkbokser og gjette - eller skritte opp hvis de ville - hvor langt et tau var. Og noe av det gjeveste for mange; en runde rundt i sentrum i vogn trukket av hester.

Mat og musikk

Dagens festmåltid ble servert i kulturhuset Hagelund der det var stinn brakke, underholdning, premieutdeling, trekning på startnummer og kanskje gjevest av alt: Contrazt spilte glad musikk for de som ville danse - og for de som bare ville høre.

Her er noen bildeglimt fra den store dagen