Statsforvalteren på Trysil-besøk

Det bar rett til topps da statsforvalter Knut Storberget med følge besøkte Trysil 15. januar.

13 personer bak TRYSIL-bokstavene på Trysilfjellet - Klikk for stort bildeEtter å ha vært på toppen av Trysilfjellet takket statsforvalter Knut Storberget for det som bokstavelig talt var høydepunktet så langt på kommuneturen. Jan Sævig, Trysil kommune

Statsforvalteren oppsummerer Trysil-besøket slik på Facebook-sida si:

På kommunebesøk i dag bar det rett til topps på det som ordfører Turid Backe-Viken kaller Norges mest lønnsomme fjell, Trysilfjellet. Hver tredje trysling jobber i reiselivet, og de har flere ledige stillinger. Det trengs mange i jobb når 16-17 000 gjester er i alpinanlegget på en god dag. Og med sykling og andre aktivitetstilbud omsetter matbutikken nå mer i juli enn på vinteren, fikk vi høre. Å planlegge hvordan man skal ta vare på det som folk liker og samtidig utvikle turistproduktet, er kommunen opptatt av. I Trysil er det også satsing i landbruket, og de har et landbruksfond som har delt ut 13 millioner kroner til gardbrukere som har omstilt mjølkeproduksjonen. Det å skaffe veterinærer til en vaktordning, er en utfordring som er vanskelig å løse, og her ønsket de drahjelp fra Statsforvalteren. Det å ta initiativ for Innlandet er en del av oppdraget mitt, sa Knut Storberget, og takket for, bokstavelig talt, høydepunktet så langt på kommuneturen!

Programmet

Slik var programmet tryslingene hadde lagt opp for statsforvalteren med følge:

• Kl. 13.30: Ankomst Trysil Turistsenter
  • Kl. 13.45: Ombordstigning i buss. Guidet omvisning på sørsida av fjellet med informasjon om Trysil, Trysilfjellet og planer for videre vekst og bærekraftig utvikling ved ordfører Turid Backe-Viken, kommunedirektør Jan Sævig, destinasjonssjef for SkiStar i Trysil Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Trysilfjell Utmarkslag Even Ifarness og daglig leder i Fageråsen Fritid Pontus Åkesson.
    Med på bussen var også varaordfører Bjarte Wigdel, kommunalsjef i sektor for samfunnsutvikling Bente Hagen, plansjef Bjørn Tore Bækken, avdelingsleder for plan- og miljø- og bygg- og geodataavdelingene Hans Martin Aas, arealplanlegger Ida Nilsen Hidle og eiendomssjef i SkiStar Trysil Trond Moen.
  • Kl. 14.25: Stolheisen Skihytta Express tok følget opp til toppen av Trysilfjellet for fotosesjon, panoramautsikt utover hele Trysilfjellet, vindmølleparker, kommunegrenser og landegrenser.
  • Kl. 15.30: Tilbake på bussen og informasjon på veg ned til hotellet. Kaffe og enkelt biteti i møterom.
  • Kl. 16: Oppsummering og diskusjon om temaet fortsatt bærekraftig vekst og utvikling i Trysilfjellet.
    Deltakere fra Trysil var ordfører Turid Backe-Viken, varaordfører Bjarte Wigdel,  kommunedirektør Jan Sævig, kommunalsjef i sektor for samfunnsutvikling Bente Hagen, plansjef Bjørn Tore Bækken, avdelingsleder for plan- og miljø- og bygg- og geodataavdelingene Hans Martin Aas, arealplanlegger Ida Nilsen Hidle, eiendomssjef SkiStar Trysil Trond Moen, daglig leder i Trysilfjell Utmarkslag Even Ifarness og daglig leder i Fageråsen Fritid Pontus Åkesson.
  • Kl. 17.10: Diskusjon om veterinærtjenesten i Trysil med kort innledning om dagens situasjon og utfordringsbilde ved landbrukssjef Marianne Olsen.
    Deltakere fra Trysil kommune var ordfører Turid Backe-Viken, varaordfører Bjarte Wigdel, kommunedirektør Jan Sævig, kommunalsjef i sektor for samfunnsutvikling Bente Hagen og landbrukssjef Marianne Olsen.
  • Kl. 18: Middag på Radisson Blu Resort Trysil
    Deltakere fra Trysil kommune var ordfører Turid Backe-Viken, varaordfører Bjarte Wigdel,  kommunedirektør Jan Sævig og kommunalsjef i sektor for samfunnsutvikling Bente Hagen.

Statsforvalterens følge

Disse var med på Trysil-turen fra Statsforvalteren i Innlandet:

Statsforvalter Knut Storberget, assisterende statsforvalter Sigurd Tremoen,  Solveig Rindhølen fra Kommunal og regional samordning, nasjonalparkforvalter i Fulufjellet Henriette Othilie Bøe Kildahl, fylkesberedskapssjef Asbjørn Lund, Karianne Stordal og Lisbeth B. Huse fra Kommunikasjon, fylkeslege Harald Vallgårda og Øivind Gotehus og Tordis Fremgården (fra kl. 17) fra Jord og mat.

Les oppsummeringa av Trysil-besøket på Statsforvalterens hjemmeside

Bildeglimt fra Trysilfjellet