Rekordsommer for Trysil kino

Over dobbelt så mange besøkte kinoen i juli i år som i 2022.

Nils Christer Stenmyren viser frem de nye hyllene i kinokiosken - Klikk for stort bildeNils Christer Stenmyren er stolt over utviklingen til Trysil kino og kulturhus. Marte Øverland Kornerud

Trysil kino kan kose seg med en rekordsommer hvor hele 935 besøkte kinosalen i juli. Kinosjef Nils Christer Stenmyren forteller:

- Dette er den desidert best besøkte julimåned på Trysil kino i overskuelig fortid, i hvert fall ut fra statistikken vi har som daterer tilbake til 2003. For å sette dette i perspektiv satte vi i 2022 rekord for besøkende i juli med 442 besøkende. Altså sprengte vi rekorden i år med over 110%.

Flere faktorer

Resten av landet har også hatt en særdeles god måned med økning på 34 % fra fjoråret. Suksessen kan i stor grad skyldes at tre av årets potensielt største filmer ble sluppet med halvannen ukes mellomrom, altså «Mission Impossible - Dead Reckoning – Part One», «Barbie» og «Oppenheimer».

I tillegg har Trysil kino satset mer på kino i fellesferien enn tidligere år. Dette har gitt resultater hvor veldig mange turister har trukket ned fra fjellet og inn i kinosalen på gråværsdagene som det har vært flere av enn normalt.

Ett godt år

Nå litt over halvveis i kinoåret ligger Trysil kino godt an til å sette besøksrekord for hele året, om ikke annet tangere den gamle rekorden fra 2016 med 8755 besøkende. Et tall som fikk god drahjelp fra «Kongens Nei» som alene ble sett av 2710 personer i Trysil det året. Dersom månedene frem til nyttår leverer gjennomsnittlige tall ender Trysil kino på rett over 8000 besøkende i 2023. Til sammenligning er gjennomsnittsbesøket de siste tjue årene rett under 6000, og i fjor endte man på 5737 besøkende selv om året fortsatt var litt preget av korona.

Høsten byr på mye spennende. Lovende filmer som «Gran Turismo», «Dune: Part Two», «Napoleon», «Wonka» og ikke minst de norske filmene «Konvoi», «Den Første Julen i Skomakergata» og «Bukkene Bruse på Badeland» skal vises på lerret utover høsten/vinteren.

- Vi gir oss allikevel ikke her, men fortsetter å presse på for at Trysil kino og kulturhuset skal utvikles ytterligere for å utnytte potensialet som finnes i å levere gode filmopplevelser og kulturtjenester til både Tryslinger og turister. I løpet av høsten får f.eks. Trysil sin første filmfestival, «Trysil Queer Film Festival» som arrangeres 15.-17. september. Kulturadministrasjonen jobber også med å skissere en større oppgradering og ombygging av kulturhuset, men vi er nok fortsatt et stykke unna at dette blir en realitet, forteller Nils Christer.

Se kinoprogram og kjøp kinobilletter her