Politikere på trivelige gardsbesøk

Hovedutvalg for forvaltning og teknisk drift og landbruksavdelingen har besøkt tre unge gardbrukere i nordre Trysil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Hovedutvalget, kommunalsjefen og driverne i Høgåsen i fjøset - Klikk for stort bildePolitikerne Tone Merete Øvergård, Ole André Storsnes, Per Gjermund Talaasen, Siv J. Broman Lyseggen og Einar Hyllvang og kommunalsjef for samfunnsutvikling Bente Hagen sammen med driverne Henrik Filip Øverbekk og Marie Haug. Morten Olesen Lutnæs, Trysil kommune

To av dem, Henrik Filip Øverbekk og Marie Haug, har storfe for mjølke- og kjøttproduksjon på garden Høgtun i Høgåsen. Den tredje, Einar Lund, driver med ammegeiter på garden Strandby i Eltdalen.

Landbruksfondet

På begge gardene er det nye fjøs, mye takket være tilskudd fra kommunens landbruksfond. Politikerne i hovedutvalg for forvaltning og teknisk drift ønsket å se hva landbruksfondet betyr for satsing på jordbruk i Trysil. Og de fikk høre at tilskuddet fra landbruksfondet hadde vært viktig for at nyfjøsene ble bygd.

Ammegeiter

Einar Lund fikk 150 000 kroner i tilskudd fra landbruksfondet da han søkte i 2020. Tilskuddet utgjorde 7 % av godkjent kostnadsoverslag. Einar har også fått 900 000 kroner i tilskudd fra Innovasjon Norge til fjøset som kostet drøyt 2 millioner kroner. Det sto ferdig i 2021.

Mjølk og kjøtt

Henrik Filip Øverbekk har overtatt garden etter foreldrene sine Jan Ivar og Alexandra Øverbekk. Han fikk 750 000 kroner i tilskudd til ny driftsbygning i 2021. Det utgjorde 9,15 % av kostnadsoverslaget. Henrik Filip fikk også 1,8 millioner kroner i tilskudd fra Innovasjon Norge til driftsbygningen som kostet drøyt 8,2 millioner kroner. Han og samboeren tok i bruk nyfjøset i sommer.

Imponert

Antall aktive jordbrukere i Trysil har gått kraftig ned de senere årene - akkurat som de fleste andre steder i landet. Politikerne i Trysil er opptatt av jordbrukets framtid og lot seg imponere over de tre unge nordtryslingenes vilje og evne til å satse. Og det gledet dem at det kommunale landbruksfondet er til god nytte når det skal investeres i nye bygg.

Bildeglimt fra gardsbesøkene

(Klikk på bildene for å få bildeteksten under bildet.)