Norges største pumptrack er i Trysil

2. juli 2021 åpnet pumptracken som er Trysils største sommernyhet.

Åpning pumptrack i Trysil - Klikk for stort bildeI strålende sommervær ble Norges største pumptrack åpnet i Trysil 2. juli 2021. Anne N. Sætre, Trysil kommune

Den nye pumptracken er hele 2 600 kvadratmeter stor. Norges største pumptrack er også Trysils største sykkelinvestering denne sommeren, og skal trekke enda flere sykkelgjester.

Populært

Pumptrack er nærmest blitt en folkesport, og det bygges nå slike pumpebaner for sykling i hele Norge. Den nyeste pumptracken i Trysil har en verdi på rundt 6 millioner kroner.

Flere sykkelgjester

- Sommergjestene har begynt å komme til Trysil, og det ligger an til en vekst på 20 prosent i sykkeltrafikken på stiene våre. Det største resorthotellet ligger allerede 72 prosent foran bookingtallene sammenlignet med fjoråret, opplyser daglig leder i Destinasjon Trysil Gudrun Sanaker Lohne.

Snorklipping

Pumptracken, som ble offisielt åpnet 2. juli, hadde flere talere.

- Vi er imponert over det helårsdestinasjonen Trysil har klart å skape. Dere har bygget sykkelstier- og parker som er tilrettelagt slik at alle kan ha gleden av dem, sa Kjerstin G. Lundgård, leder i hovedutvalget for kultur i Innlandet fylkeskommune, før hun klipte snoren og sendte av gårde de første syklistene i den nye pumptracken.

Viktig satsing

Vår egen varaordfører Stine Akre holdt også tale. Hun var meget imponert og sa blant annet dette:

Trysil kommune er stolt over å være en del av den økte satsingen på helårsturisme som sykkelsatsingen er en spydspiss for. For kommunen handler dette om å legge til rette for at det skal bli attraktivt å bo og oppholde seg i kommunen vår. Det er også derfor kommunen har støttet sykkelprosjektet med 5 millioner kroner og førprosjektering og bygging av den nye pumptracken med 500 000 kroner fra næringsfondet vårt.

Våre gratulasjoner

Til slutt, som seg hør og bør, ble det velfortjent skryt og gratulasjoner:

- På nesten en kilometer veg kan en ri i denne pumpebanen. 2 600 kvadratmeter lekeplass for unge som voksne. Det er et solid stykke arbeid som ligger bak både denne nyskapningen og hele sykkelsatsingen som Trysil samfunnet samlet står bak. Vi vil skryte av næringslivet vårt som tør og vil satse på at vi trenger flere ben å stå på, og stadig møter nye utfordringer om omstillinger med krum nakke og stå-på-vilje!

Og vi vil takke og gratulere Trysil Bike Arena og Destinasjon Trysil for en fantastisk flott innsats med videre utvidelse av et fra før flott anlegg!

Gå til varaordførerens tale (PDF, 176 kB)

Spleiselag

Sykkelprosjektet er et spleiselag mellom Destinasjon Trysil, Trysil kommune, Innlandet fylkeskommune, Sparebank 1 Østlandet og næringslivet i Trysil. Det er hittil investert nærmere 30 millioner kroner i sykkelprosjektet.

Gå til Destinasjon Trysils pressemelding