Newton-rommet på Jordet skole

Det ble en svært lærerik og morsom dag for elevene i 4. og 6. klasse da de fikk besøk av Newton-rommet i Stor-Elvdal 3. november.

Fire elever og lærer Maren Kristiansen - Klikk for stort bildeLærer Maren Kristiansen fra Newton-rommet i Stor-Elvdal hjalp 4. klassingene da de egenbygde, motoriserte Lego-bilene skulle prøves ut. Elin Petershagen Åsbø, Trysil kommune

Med stort engasjement, iver og smil kastet elevene seg over oppgavene lærerne fra Newton-rommet, Maren Kristiansen og Audun Strand, ga dem.

Lego-biler

- 4. klassingene fikk innblikk i hvordan mange motoriserte hjelpemidler fungerer. Gjennom parvis arbeid, diskusjoner og praktisk og kreativ bygging med Lego, erfarte elevene at kraften fra en motor ble overført via tannhjul, eller reim med trinser, og skapte nye bevegelser. De foretok også enkel blokkprogrammering i WeDo 2.0 på iPad. Slik ble også begreper som tannhjul, trinser og aksling mer kjent, forteller rektor Elin Petershagen Åsbø.

Omkrets-strategier

For 6. klassingen handlet det om å utforske strategier for å beregne omkrets av sirkler og andre todimensjonale figurer.

- Det praktiske arbeidet gjorde de ved hjelp av Mindstorms®EV3-roboter. Elevene ble da godt kjent med omkrets-begrepet. De måtte planlegge og utføre målinger, og de ble utfordret til å presentere og ha en samtale om egne valg av matematiske strategier, sier Elin.

Newton-rommet

Hun forteller at Newton Stor-Elvdal i første rekke ble opprettet som en felles læringsarena for alle barn og unge i Stor-Elvdal. Newton-rommet tilbyr praktisk undervisning i matematikk, naturfag og teknologi.

- I høst tilbød Stor-Elvdal kommune omliggende kommuner å få et gratis besøk av Newton-rommet der de viser smakebiter av hva de kan tilby. Vi på Jordet skole takket ja, og det angrer vi ikke på. For de innfridde absolutt i forhold til målet sitt; at de som besøker, eller får besøk fra, Newton-rommet, skal ha stort læringsutbytte og gode læringsopplevelser og se at realfag er viktig og gøy, sier Elin.

(Klikk på bildet for å få bildeteksten under bildet og ikke oppå.)

Les mer om Newton Stor-Elvdal

Randi Elin Lutnæs