Markering for Skogsarbeiderkjerringa

Med taler, krans, allsang, kaffe og pepperkaker ble det markert at bautaen Skogsarbeiderkjerringa nå er flyttet til flomvollen.

Turid Backe-Viken holder tale ved bautaen - Klikk for stort bildeDe fleste vet at det ikke er bare bare å flytte på ei kjerring, sa ordfører Turid Backe-Viken i sin tale. Men det gikk fint å flytte Skogsarbeiderkjerringa. Siv Broman Lyseggen

Her er ordfører Turid Backe-Vikens tale:

Gratulerer til Trysil soroptimistforening, pensjonistforeninger, kunstner Ingrid Nylund og alle andre venner av skogsarbeiderkjerringa!

Trysil kommune mottok i vår en søknad fra eierne av bautaen over Skogsarbeiderkjerringa, der eierne ønsket å flytte og plassere Skogsarbeiderkjerringa ved Bjønnsstugua. Hovedgrunnen var at bautaen vil bli mer synlig og tilgjengelig ved en slik plassering. Før det hadde som kjent Skogsarbeiderkjerringa stått på Trysil Bygdetun siden 2002.

Men de fleste vet at det ikke er bare bare å flytte på ei kjerring :-).

Joda, her gikk det veldig fint, godt samarbeid. I kommunens vurdering var det viktig at med ny plassering så får bautaen fortsatt stå i et kulturhistorisk miljø:

Og her ved Bjønnsstuggua, som antakelig er bygd rundt 1815 og er blitt ombygd eller reparert på 1870-tallet så blir jo det bra. Huset har en gang i tiden blitt brukt som bolig og kanskje som butikk i en periode. Bjønnsstugua ble flyttet og restaurerte ved etableringen av flomvollen. Nå blir Bjønnsstugua brukt som sommerkafe og utgjør et trivelig samlingspunkt og turmål for lokalbefolkning og turister. En bauta av skogsarbeiderkjerringa passer bra ved siden av bygget syntes også kommunens folk og innvilget søknaden.

Her vil bautaen forhåpentligvis være godt synlig for alle forbipasserende og tilgjengelig for alle interesserte.

Og skogsarbeiderkjerringa fortjener å bli hedret. Hun har betydd mye for Trysil i gamle tider. Kvinnene var arbeidsomme slitere som tok vare på store barneflokker, husdyr og det daglig arbeidet på gården, mens mannen var ute på tømmerhugst i skogen.

Skogarbeiderkjerringa fortjener all god oppmerksomhet hun kan få og har med dette fått en verdig plassering. Jeg tror hun vil trives her!

Bildeglimt fra markeringa