Lettere å kjøre i lag

Har du plass til flere i bilen? Eller vil du sitte på? Med appen nabogo er det enklere for sjåfør og passasjer å finne hverandre.

Turid Backe-Viken, Anja Holmøy og Bjørnar Engh viser fram appen nabogo på mobiltelefoner - Klikk for stort bildeOrdfører Turid Backe-Viken og Trysils representanter i SITE-prosjektet næringssjef Anja Holmøy Aamold og næringskonsulent Bjørnar Engh var raske med å laste ned appen nabogo. De er begeistret for mulighetene den gir og håper riktig mange tryslinger tar den i bruk. Marte Øverland Kornerud, Trysil kommune

Nabogo er det første konkrete resultatet av SITE mobilitet - en smart, integrert og bærekraftig region.  Og den kom hyggelig raskt på plass. Trysil og Engerdal er app-piloter i Innlandet. Fylkeskommunen følger interessert med. Blir prosjektet vellykket her, er tanken å tilby appen i alle kommuner i fylket.

Jo flere, jo bedre

Appen ble lansert i Trysil 22. februar og i Engerdal 21. februar. Jo flere som laster den ned og bruker den aktivt, jo enklere blir det å få og tilby skyss - både til og fra jobb, til og fra fritidsaktiviteter og ut og inn av kommunen. Det kan være gull verdt i en kommune med såpass dårlig kollektivtilbud som Trysil har. Og samkjøring har som vi vet, mange positive effekter for både miljø og mennesker. Om nabogo skal bli en vellykket tjeneste og et supplement til kollektivtransport og drosje, trenger vi at mange sjåfører og passasjerer tar den i bruk. Og bare så det er klart; både sjåfører og passasjerer kan takke nei til turer uten nærmere forklaring.

Gratis app, betalt skyss

Appen er gratis å bruke, men passasjerer betaler litt og sjåfører får litt for turen: Ingen betaling går direkte mellom de to, men via appen. For passasjeren er de første 10 kilometerne gratis på hver tur, deretter koster det 1 kr per kilometer. Sjåføren får 15 kr for de første 10 kilometerne og deretter 1 kr per kilometer, opplyser delprosjektleder Marthe Dyrud i SITE Destination og understreker at nabogo ikke er det samme som en drosje. For sjåførene skal ikke få noen omvei.

Er det trygt?

Marthe Dyrud forstår at noen kanskje tenker: Er nå dette trygt? Hun sier at nabogo er en tillitsbasert løsning. Både passasjer og sjåfør må logge seg på i appen med fullt navn som er synlig for andre brukere. De gir vurderinger av hverandre i form av stjerner ut fra hvor fornøyde man er med samkjøringa. Stjernene er også synlige for andre. På den måten kan man stenge ute eventuelle useriøse aktører. Man kan si ja eller nei til turer uten nærmere forklaring. Når turen er akseptert av begge, kan sjåfør og passasjer kommunisere via appen.

Last ned appen nabogo og/eller få svar på vanlige spørsmål

Se en dansk video om hvordan nabogo virker

Les leverandørens beskrivelse av nabogo

Anja Holmøy Aamold