Laksearbeidet må fortsette

Trysil kommunestyre ber regjeringen sørge for at arbeidet med å få laksen tilbake til Femund-/Trysilvassdraget fortsetter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Erik Sletten, Per Johnny Talaasen, Anders Nyhuus, Turid Backe-Viken, Stine Akre og Ole Andre Storsnes - Klikk for stort bildeOrdfører Erik Sletten og gruppelederne i kommunestyret; Per Johnny Talaasen, Frp, Anders Nyhuus, H, Turid Backe-Viken, Ap, Stine Akre, SV og Ole André Storsnes, Sp. Jan Sævig, Trysil kommune
Ordfører Erik Sletten la fram et forslag til uttalelse på vegne av alle partiene i kommunestyret. Den ble enstemmig vedtatt. Tittelen på uttalelsen er Villaksen tilbake i Femund-/Trysil- og Klarälv-vassdraget. Den slutter slik:

"Trysil kommunestyre ber nå regjeringen om å sørge for at prosjektene med å bringe laksen tilbake til Femund-/Trysil-/Klarälv-vassdraget videreføres fra 2022. Vi ber regjeringen på nytt forankre prosjektet på ministernivå med Sverige slik at vi sikrer kontinuitet og at viktig arbeid ikke stopper opp."

50 millioner kroner

Bakgrunnen for at henvendelsen til regjeringen kommer nå, er at prosjektet Två länder - én elv er avsluttet. Det kom som en fortsettelse på prosjektet Vänernlaxens fria gång. 50 millioner kroner er brukt på disse to svensk/norske prosjektene.

- For at de 50 millionene som allerede er investert, ikke skal være bortkastet, må en fortsette arbeidet med å gjøre det mulig med frie vandringsveger for laksen i framtida. Det er økologisk, biologisk og økonomisk det eneste bærekraftige resultatet av dette arbeidet, heter det i uttalelsen.

Orientering og film

I forkant av at uttalelsen ble vedtatt, dro ordfører Erik Sletten historien om laksen fra storhetstida til den i dag er utrydningstruet, først og fremst på grunn av vannkraftutbygging. Han er trygg på at det er mulig å få laksen tilbake til gyteplassene i Norge - hvis viljen er sterk nok hos alle som må involveres. Men det vil ta tid, i beste fall kanskje ti år. Han avsluttet orienteringen sin med å vise filmen Mot strömmen – en film om Klarälvslaxen, produsert av prosjektet Två länder – én elv.

Se orienteringen og filmen på kommune-TV