Kommunalt tilskudd til lokale utgivelser

Trysil kommune har et eget bokfond. Pengene kommer fra salg av Trysilboka og andre kommunale utgivelser.

Trysilbøkene bind 1-9 - Klikk for stort bildeHovedinntektene til bokfondet kommer fra salg av Trysilboka. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune

Pengene på bokfondet skal brukes som tilskudd til lokale utgivelser - bøker eller annet - som dokumenterer, bevarer og/eller formidler Trysils lokalhistorie og kulturarv. Ved inngangen til 2024 var fondet på 312 472 kroner.

Ulike sjangere

Det skrevne ord er essensielt, men bokfondet favner ulike litterære sjangere.

- For å få tilskudd må teksten omhandle, dokumentere, bevare eller formidle lokal historie eller kultur som det er viktig for Trysil kommune å ta vare på for nåtid og ettertid. Kommersielle forlag med formål om profitt får ikke tilskudd. Det gjør heller ikke film, tv-produksjoner, media- eller musikkutgivelser, sier kultursjef Anne N. Sætre.

Les retningslinjene for Trysil kommunes bokfond

Saksbehandling

Det er ingen søknadsfrist. Kultursjefen behandler søknader fortløpende. Men siden de skal vedtas av  formannskapet, synes hun det er lurt å sende inn søknaden senest 20 dager før deres neste møte. Både privatpersoner, lag og foreninger og andre kan søke. Og merk følgende i kriteriene for å få tilskudd i henhold til retningslinjene for bokfondet:

Bokfondet støtter prosjekter der tilskuddet bidrar til å styrke grunnfinansieringen som skal dekke produksjonsutgiftene, og bidrar dermed til å faktisk realisere prosjektet.

Det betyr at boka/prosjektet ikke kan ferdigstilles og trykkes før søknad om tilskudd er behandlet.

Søknaden

Bruk helst det digitale søknadsskjemaet vårt. Du kan også sende søknaden til postmottak@trysil.kommune.no eller Trysil kommune, postboks 200, 2421 Trysil. Du må beskrive prosjektet ditt, oppgi budsjett og finansieringsplan og hvor mye du søker om i tilskudd fra bokfondet.

Gå til digital søknad om tilskudd fra bokfondet

Se formannskapets møteplan

Disse har fått

Disse fått tilskudd fra bokfondet:

• 10 188 kroner til Terje Busk og Simon Moens Simons bok
  • 14 175 kroner til Trysil Husflidslags hefte om Trysilbunaden

• 35 000 kroner til Blankloken boklags nye grendebok for Jordet
  • 12 000 kroner til Halvard Bergets hefte om Nordre Trysil kirkes historie
  • 16 085 kroner til Tørberget Historielags hefte om Varaholla 300 år

2021

• 25 000 kroner til Tove Lans Pedersens hefte om gamle sangleker og småmoro fra Østre Trysil

2020