Hvem vil drive vaffelstue i Bjønnsstugua i sommer?

Lag og foreninger som vil være vertskap i Bjønnsstugua på flomvollen i sommer, må søke innen 18. april.

Bjønnstugua - Klikk for stort bildeBjønnsstugua ligger idyllisk til på flomvollen i Trysil sentrum. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune

I år blir det sjuende sommeren det er kafésalg i Bjønnsstugua. Interessen for å drive vaffelstua er gledelig stor blant lag og foreninger i Trysil.

Samme opplegg

Kulturavdelingen ønsker samme opplegg som før med salg av vafler, kaker, is, kaffe, te, brus og annet kl. 11-15 alle dager i ukene 26-33.

- Avhengig av hvor mange som melder sin interesse, ser vi for oss at de fleste får drive ei uke hver. Kan hende kan noen få to uker. Bruk det digitale skjemaet lengre ned på siden her for å søke om uker, sier kultur- og idrettskonsulent Malin Jonsson. Og lurer du på noe, er det henne du skal spørre. Kontaktinformasjonen finner du nederst på siden her.

Historisk bygning

Det var damene på kulturavdelingen som i 2018 tok initiativet til vaffelstua. De og ansatte på eiendomsavdelingen - som har ansvaret for den historiske bygningen - syntes det var synd at det koselige, gamle huset sto der ubrukt. Derfor la Trysil kommune strøm til dit og ordnet med møbler ute og inne.

- Det er utrolig fint ved elva om sommeren, så det er stas med litt ekstra liv og røre på flomvollen. Sandvolleyballbanen ligger like ved vaffelstua. Mange bader i elva, og mange går turer på flomvollen, sier Malin.

Bjønnsstugua

Kultursjef Anne N. Sætre gir et lite innblikk i husets historie:

Garden Bjønns var et bruk av Sørhus. Gardens historie går tilbake til midten av 1600-tallet. Omkring 1750 ble Bjønns delt, og Løkja ble skilt ut som eget bruk. I 1801 kaltes Bjønns Sørhuus Hovedgaard. I 1850-1854 ble den gjenværende Bjønns-garden oppdelt, og jorda i Innbygda ble solgt til Løkja og Søndre Bæk.

I dag er alle spor etter det gamle Bjønns borte med unntak av stugua som ligger på elvekanten og ennå bærer navnet. Den er en akershusisk stuetype; et hus i én etasje med inngang rett inn i stuerommet og en avpanelt kove. Skilleveggen er senere fjernet.

Bjønnsstugua ble flyttet fra sin opprinnelige plass da flomvollen skulle bygges, og ble gjenoppført oppe på flomvollen. Senere undersøkelser for å aldersbestemme huset gjorde førstekonservator Steinar Sørensen og Jan Hoff Jørgensen da de fikk fjernet ei hjørnekasse. Basert på laftehodenes utforming daterte de den til 1800-tallet. Utfra husets proporsjoner antas det at bygningen ble oppført etter 1850. Dette er ikke en sikker datering, men basert på erfaring fra tilsvarende bygninger.

Gå til søknadsskjema for vertskap til vaffelstua på flomvollen

Malin Jonsson
Kultur- og idrettskonsulent