Historisk kulturpris i Trysil

Trysil kommunes kulturpris 2022 går til Søre Trysil historielag, Søre Osen historielag og Tørberget historielag.

Skjermdump av whereby med Hans Gunnar Solvang, Morten O. Lutnæs, Bjørn Hagen og Gunilla Tangen - Klikk for stort bildeHans Gunnar Solvang øverst til venstre overrakte den glade beskjeden om at Søre Trysil historielag, Søre Osen historielag og Tørberget historielag får Trysil kommunes kulturpris 2022 til henholdsvis Morten Olesen Lutnæs, Bjørn Hagen og Gunilla Tangen.

Det har hovedutvalg for oppvekst og kultur bestemt - enstemmig og med applaus. Prisen deler ordføreren ut på kommunestyrets møte 13. desember.

Begrunnelsen

Her er begrunnelsen som Kirsten Winge leste opp i hovedutvalgets møte 18. oktober:

Trysil kommunes kulturpris 2022 tildeles Tørberget historielag, Søre Trysil historielag og Søre Osen historielag.

Lokalhistorie er utrolig viktig. Rundt omkring i grendene i Trysil er det flere historielag som alle legger ned mye arbeid for å dokumentere og ivareta det som har skjedd i fjern eller nær fortid.

De første finneinnvandringene i Trysil skjedde for cirka 350 år siden. I dag vet vi mye om skogfinnene, både om språk, kultur, historie, innvandringen og symbolikk. Mye av denne kunnskapen er samlet, systematisert, dokumentert, publisert og formidlet på flere måter.

Det er et viktig arbeid som er gjort, og det  beriker Trysil og de andre områdene på Finnskogen. Skogfinner er anerkjent som en av seks offisielle norske minoriteter. I dag arbeides det med å få Finnskogen på Unescos verdensarvliste.

Tørberget historielag, Søre Trysil historielag og Søre Osen historielag har arbeidet mye med å løfte fram lokalhistorien til sine grender. I de senere årene har de også fokusert på finneinnvandringen.

Veldig artig

Leder i Tørberget historielag Gunilla Tangen, nestleder i Søre Trysil historielag Morten Olesen Lutnæs og nestleder i Søre Osen historielag Bjørn Hagen var invitert på den digitale plattformen Whereby for å få den gledelige beskjeden. De ga alle tre uttrykk for at bare det å bli nominert var en ære og en anerkjennelse, overraskende, rørende og artig. Og at de attpåtil fikk Trysil kommunes kulturpris 2022 setter de umåtelig pris på.

- Det er spennende at Finnskogen blir løftet fram i lyset på denne måten, sa Morten Olesen Lutnæs, svært glad for det fruktbare og artige samarbeidet de tre historielagene har hatt og har - og utrolig stolt av boka Trysil Finnskog - de første generasjonene - som de står bak.

- Dette er ikke måte på! Vi kjempeglade for å få kulturprisen! Vi tre historielag har jobbet mye hver for oss, men det var veldig artig og nyttig å samles og utveksle erfaringer og kunnskap i Finnskogen-prosjektet, sa Bjørn Hagen.

- Det er så koselig å få kulturprisen etter et veldig artig arbeid der vi fikk satt Trysil Finnskog på kartet. Det er viktig å få fram at vi også er en del av Finnskogen, sa Gunilla Tangen.

Nestleder i hovedutvalget Hans Gunnar Solvang avsluttet med å takke alle i historielagene for jobben de gjør med å løfta fram skogfinnekulturen.

- Den har preget hele Trysils kulturhistorie, sa han.

Se hva Stine Akre skrev da hun nominerte historielagene til Trysil kommunes kulturpris 2022 (PDF, 86 kB)