Hellhammer får kulturprisen

Jan Axel Blomberg fra Østby - verdensberømt som trommeslageren i Mayhem - får Trysil kommunes kulturpris 2023.

Jan Axel Blomberg foran trommer - Klikk for stort bildeJan Axel Blomberg - verdens mest kjente trysling ifølge Arnfinn Lysgård i hovedutvalg for drift og forvaltning - i øvingslokalet sitt hjemme på Østby. Hans Martin Østerhaug, Lokalavisa Trysil-Engerdal

Det har hovedutvalg for drift og forvaltning bestemt enstemmig og med applaus. Nestleder Arnfinn Lysgård fikk gleden av å ringe prisvinneren som kom hjem i går etter fem ukers turné i USA.

- Jøss! Hjertelig tusen takk! Dette var da virkelig gledelige nyheter, sa Jan Axel da Arnfinn hadde framført budskapet sitt.

Verdens mest kjente trysling

- Du er jo den mest kjente tryslingen i verden, tenker jeg, sa Arnfinn.

- Det vet jeg ikke, men Trysil har alltid vurri det stæle jeg vil tilbake til. Jeg har bodd litt i utlandet, men da savner jeg myrkjølene, sa prisvinneren som nå skal holde seg hjemme i et halvt år for å spille inn ei ny plate. Så han har ikke noe problem med å stille opp i kommunestyrets julemøte for å motta den høythengende prisen. Det blir kan hende det råeste kommunestyret ever, det.

Begrunnelsen

Her er hovedutvalgets begrunnelse:

Jan Axel Blomberg kjent som Hellhammer, en av verdens aller fremste trommiser innen sjangeren black metal, er vinner av Trysil kommunes kulturpris 2023. Jan Axel er født og oppvokst på Østby. Han har i ungdomsårene også bodd i Innbygda og har siden slutten av 1980-tallet spilt i mange band. De to mest kjente er to av verdens største black metal-band; Mayhem (1988-) og Dimmu Borgir (2005-2007).

Jan Axel er en verdensstjerne. Han har vunnet flere Spellemann-priser, Grammy-priser og bandet Mayhem har vært banebrytende for den internasjonale anerkjennelsen norske black metal har. I 2020 vant Mayhem hedersprisen under Spellemann-prisutdelingen, og i 2021 ble bandet innlemmet i Rockheim Hall of Fame.

Jan Axel har også vært medlem av metalbandet Arcturus siden 1987 og er fast trommeslager i bandene Age of Silence, Mezzerschmitt, Troll og Winds. Tidligere har han vært med i band som Carnivora, Jorn, Shining og The Kovenant. Jan Axel har turnert i alle verdensdeler i 30 år. Han er bosatt på Østby og i Berlin.

I kulturprisens vedtekter heter det blant annet: «Prisen kan deles ut til personer, grupper, lag/foreninger eller institusjoner som gjør, eller har gjort en særlig aktiv innsats innen kulturlivet i kommunen, eller som har bidratt særskilt til å styrke kulturbygda Trysil utad».

Jan Axel Hellhammer Blomberg har virkelig bidratt til å sette Trysil og Norge på det internasjonale kartet med sitt fremragende trommespill. Han har en over 30 år lang karriere som en av de fremste stjernene innenfor metal - en sjanger som ofte er mer anerkjent og får større oppmerksomhet utenfor enn innenfor landets grenser. Søker en opp Jan Axel, Hellhammer og Mayhem, er Trysil noe av det første som kommer opp og blir presentert som oppvekst og hjemsted. Trysil kommune er stolt over at vi har en dedikert og fantastisk verdensartist som kommer fra våre djupe skoger og i voksen alder fortsatt kaller Trysil som hembygda! Jan Axel Hellhammer Blomberg er en svært verdig vinner av årets kulturpris.

Se opptaket av hovedutvalgets behandling og telefonsamtalen med prisvinneren