Har du hytte uten veg til døra?

Parkerer du et stykke unna og følger en sti fram til hytta? Eller ror du over et vann for å komme fram? Da vil vi høre fra deg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Rødt lite hus i skog med mye snø - Klikk for stort bildeIkke alle har kjørbar veg fram til hytta. Det er viktig at vi kjenner til nærmeste atkomstpunkt for at GPS-systemene skal vise riktig.

- Både for ambulanse, politi og andre er det viktig å vite hvor nærmeste atkomstpunkt til alle hytter er. For at GPS-systemene skal vise riktig, er det viktig at atkomstpunktet er nøyaktig beskrevet i eiendomsregisteret, sier fagleder geodata i Trysil kommune Agita Freimane.

Parkering eller båtplass

Atkomstpunktet er det nærmeste stedet man kan komme fram i bil, som regel en parkeringsplass eller en båtplass.

- Vi vet hvor hyttene ligger, men altså ikke hvor nærmeste parkerings- eller båtplass er. Vi håper nå at alle som har slike vegløse fritidseiendommer, sender oss den informasjonen vi trenger, sier Agita.

Dette trenger vi

Vi trenger:

• Navnet ditt
  • Hyttas adresse og/eller gards- og bruksnummer
  • Ei kartskisse som viser atkomstpunktet, du kan også oppgi koordinatene
    Her kan du lage kartskisse
  • Hvis atkomstpunktet er forskjellig sommer og vinter, må du oppgi begge
  • Hvis hytta er synlig fra parkeringsplass, trenger du ikke å sende oss informasjon, men husk å sette opp et godt synlig adressenummerskilt. Er du i tvil, sender du oss informasjonen vi ønsker.

Informasjonen sender du til postmottak@trysil.kommune.no eller til Trysil kommune, postboks 200, 2421 Trysil.

Kart med rosa firkant som viser atkomstpunkt til fem hytter markert med blå firkanter - Klikk for stort bildeDen rosa firkanten på kartet markerer atkomstpunktet til de fem hyttene markert med blå firkanter.

Agita Freimane
Fagleder geodata