Har du husket å melde inn bygg uten søknadsplikt?

Sjekk i kartet og se om du har firkanter med oransje farge på eiendommen din. Gi oss i så fall beskjed.

Illustrasjon av ulike typer bygningspunkter på eiendom - Klikk for stort bildeDe oransje firkantene viser at det fins bygg på eiendommen som kommunen ikke har fått melding om. Gul firkant betyr bolig. Blå betyr blant annet garasje og andre uthus.

Hvis det ellers er innenfor regelverket, kan du bygge tilbygg eller uthus uten å søke om det. Men du må huske å melde fra om slike bygg til kommunen. Det gjelder også f.eks. små lekehus og boder. Grunnen til det er blant annet at eiendomsregisteret, eller matrikkelen om du vil, skal vise korrekt informasjon om en eiendom.

Kartlegger alle oransje bygninger

- Sommeren 2022 tok Kartverket flyfoto over store deler av Trysil. Da ble vi klar over at det er mange bygninger som mangler bygningspunkt, altså informasjon om bygningen som type bygg, areal, når det er godkjent eller registrert og plassering. Slike bygg får oransje farge på kartet. Det er vi i kommunen som tildeler bygningspunkt når vi matrikkelfører bygninger, sier Bjørn Helge Kristiansen, fagleder bygg i Trysil kommune.

Byggesaksavdelingen skal nå kartlegge alle slike oransje bygninger. Det vil være til stor hjelp for dem om alle som har eiendom i Trysil, selv sjekker kartet for å se om de har oransje firkanter på sin eiendom og i tilfelle melder fra til kommunen.

Dette betyr fargene

Det kan være fire forskjellige farger på bygninger;

• Gult betyr bolig.
  • Grønt betyr fritidsbolig.
  • Blått betyr garasje, annet uthus, servicebygning, landbruksbygning og næringsbygning.
  • Oransje betyr at bygningen ikke er meldt inn til kommunen.

Er alle oransje firkanter bygninger?

- De oransje flatene er generert utfra flyfoto. Tydelige «unaturlige» eller menneskeskapte former, slik som en jevn firkantet takflate, blir registrert som en oransje flate. Det er ikke alltid det faktisk er en bygning. Det kan f.eks. være en vedstabel eller byggematerialer som er dekket over med presenning eller plate. Vi vil gjerne høre fra alle som mener de har en oransje flate på eiendommen din som ikke er en bygning. Da kan vi fjerne den aktuelle flaten slik at eiendommen din ikke fremstår med et ekstra bygg, sier Bjørn Helge.

Slik sjekker du eiendommen din

Åpne kommunekartet vårt og søk fram eiendommen din på adresse eller gards- og bruksnummer. Har du en eller flere oransje firkanter, gi oss beskjed - enten det er en bygning eller ikke.

Åpne kommunekartet

Slik melder du inn en bygning unntatt søknadsplikt

Frittstående bygg under 50 m2 som ikke benyttes til overnatting eller borom, og tilbygg under 15 m2 er i mange tilfeller unntatt søknadsplikt dersom de bygges på en bebygd tomt. Men du må melde fra til kommunen om at de er bygd. Bruk helst eget skjema fra Direktoratet for byggkvalitet (dibk) og legg ved et kart der det aktuelle bygget er markert. Du må oppgi:

• gards- og bruksnummer
  • adresse
  • byggets bruksareal (areal målt på innsiden av ytterveggene, eventuelt innsiden av stolper ved overbygget utvendig areal - se mer informasjon på dibk.no)
  • byggets bebygde areal (byggets såle/yttervegg og overdekket areal der overdekket er 0,5-5 m over bakkenivå - se mer informasjon på dibk.no)
  • datoen bygget var ferdig
  • bruken av bygget, f.eks. bod, garasje, verksted, overdekket terrasse

Hent skjema på dibk.no

Du kan sende meldingen til postmottak@trysil.kommune.no eller Trysil kommune, postboks 200, 2421 Trysil. Eller du kan levere den på servicetorget i rådhuset eller i postkassa ved inngangen der.

Det er ingen gebyrer knyttet til behandlingen av slike meldinger om bygg unntatt søknadsplikt.

Spørsmål?

Har du spørsmål om denne saken, ring servicetorget vårt på tlf. 62 45 77 00 og be om å få snakke med en byggesaksbehandler. De har telefontid mandag-fredag kl. 12-15. Du kan også sende en e-post til postmottak@trysil.kommune.no.