Glimrende festforestilling

Skjæraasenprisvinneren Frida Ånnevik leverte en perle av en konsert på Skjæraasendagenes festforestilling 2021.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Frida Ånnevik med musikere - Klikk for stort bildeFrida Ånnevik med musikere. Malin Jonsson, Trysil kommune

Skjæraasendagenes festforestilling lørdag 9. oktober 2021 ble en lun og varm festforestilling i en nesten fullsatt sal i kulturhuset Hagelund.

Gratulerer Frida

- Kjære alle sammen - og til prisvinner Frida Ånnevik: Gratulerer med Skjæraasenprisen 2020! Utrolig flott å sjå et Hagelund fylt mot gamle høyder - tidspunktet for Skjæraasendagene vart, etter to forsøk, særdeles godt timet med feiringen av en normalisering etter pandemi. Prisen har vi altså prøvd å dele ut to ganger sia nyheten om at Frida skulle få den vart kjent - no lykkes vi! sa ordfører Erik Sletten.

Skjæraasenprisen

- Frida Ånnevik er på få år tildelt mye anerkjennelse og heder, og tryslingas oppslutning er en ekte måte å vise vår anerkjennelse på, sa ordføreren.

Dette er Skjæraasenkomiteens begrunnelse for tildelingen:
Frida Ånnevik er en poetisk hedmarks-musiker som rører sine lyttere inn i sjelen. Frida Ånnevik evner gjennom sin musikk å kombinere pop, jazz og visesang på en helt egen måte. Hun har en av Norges beste og mest sjelfulle stemmer. Hun er en eksepsjonell tekstforfatter som i likhet med Skjæraasen bruker egne erfaringer, språk og dialekt på en måte som løfter frem store og små hendelser i et liv. Med nøkterne og poetiske formuleringer setter hun fokus på mellommenneskelige relasjoner og tanker som bidrar til ærlighet, åpenhet og refleksjon. Hun bærer Innlandets tekstforfatterarv videre på sin egen måte, gjennom tankefulle tekster om kjærlighet og mangfold. De nære og poetiske tekstene på dialekt, favner Einar Skjæraasens ånd.

Ånnevik og Skjæraasen

- Hvordan kjem forbindelsen Ånnevik - Skjæraasen best fram? Jeg spurte varaordfører Stine Akre og ho hadde svaret: Sikkert på mange måter, men vi prøver samdiktning - jeg har ikke spurt verken deg Frida eller familien Skjæraasen om å få bruke tekstene deres på denne måten, men no er det for seint og ingen veg tilbake, opplyste ordføreren og urframførte denne samdiktninga:

Det sto et strå aleine,
spede spira lytt få stå

For tenk å en kan sjå hvis en kan følge med på ferden
Og la seg blåse opp og bort, sjå alt i hele verden

Elske farten videre
innover
framover
te je møter bekken
som bar min barndoms
Tryggvason-skip
på lystige stryk
ut, ut.

For om strået var meg, om vinden var du
Og sjøl om jeg lener meg lenge
Så skal vinden en gong snu

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Danse mi vise, gråte min sang.

Stol på at kjærligheten
Finner fram til deg
Som spirer våkner
Bare sola viser seg

Drøm på din sten at du sit på et fang.
Danse mi vise, gråte min sang.

(Kursiv er Skjæraasen).

Flott konsert

Prisvinneren hadde med seg egne musikere, og før konserten annonserte Frida at de skulle spille et litt forkorta, gladtrist visesjåvv under festforestillinga. Dette ble et meget minneverdig konsertøyeblikk, og flere sier at Fridas konsert er noe av det beste de har hørt i kulturhuset noen gang. Vi gleder oss stort til å følge med på musikerens videre karriere.

Årets korbygd

Trysil årets korbygd 2020 ble også feiret på festforestillinga. Kåringen Årets korbygd i Innlandet fant sted på KorGalla 2020 på Hamar 7. mars. Juryen begrunnet valget av Trysil slik:

Denne bygda har et stort kormangfold med hele ni kor. Her arrangeres en årlig korfest, og da er minst 250 store og små sangere på bena. Bygda har gode og solide kulturelle tradisjoner som verdsettes og vektlegges videreført.

På festforestillinga medvirket korene Under Girstakken med dirigent Jan Lans og Trysil Mandskor med dirigent Solveig Aunsmo. Trysil Mandskor framførte blant annet Fylle med sang, diktet til Einar Skjæraasen er tonesatt av Arve Lillevold.

12 dager med Skjæraasendagene

Årets Skjæraasendagene Fylle med sang har presentert over 20 arrangementer på 12 dager. Det har vært innholdsrike dager med blant annet kulturskolens elevkonsert på bygdetunet, kunstutstilling, skoleforestillinger, utekino, konserter, Skjæraasenmesse og forfattermøte. - En stor takk og applaus til kulturavdelingen og frivillige som har løftet Skjæraasendagene til et nytt og meget bra nivå! sa ordføreren.

Vi gleder oss allerede nå til de neste Skjæraasendagene!