Fin markering av FN-dagen

Tradisjonen tro har elever og voksne på Jordet skole markert den viktige FN-dagen 24. oktober.

Skoleelever markerer FN-dagen utendørs - Klikk for stort bilde7. klassingene har ansvaret for markeringen av FN-dagen - en viktig tradisjon, der menneskerettigheter er viktigere enn noensinne i en urolig verden. Marianne Lund, Trysil kommune

- Hos oss er det tradisjon at 7. klasse har ansvar for en markering ute på morgenen 24. oktober. Elevene informerte oss om FN og viste fram FN-flagget. De tente fakler for barn som ikke har det godt, for fred i verden og annet. Alle var med og sang et vers av Jeg folder mine hender små. Det ble ei fin og trivelig stund ute i halvmørket før vi gikk inn til en ny skoledag, forteller lærer Marianne Lund.

Menneskerettigheter

På fn.no står det:

Hvert år markerer FN og FNs medlemsland at FN-pakten trådte i kraft 24. oktober 1945. I år er det 75 år siden FNs verdenserklæring om menneskerettigheter ble vedtatt og nettopp derfor vil vi på årets FN-dag løfte frem temaet menneskerettigheter i feiringen.

Skoleelever markerer FN-dagen utendørs - Klikk for stort bildePå Jordet skole markerer de FN-dagen hvert år. Marianne Lund, Trysil kommune