Fibernettet i Trysil legges merke til i utlandet

Trysil kommune har blitt nominert til European Broadband Awards 2023.

Prosjektdeltakere fra Telenor, fylkeskommunen og Trysil kommune står sammen og feirer at de har blitt nominert til den europeiske prisen European Broadband Awards - Klikk for stort bildeSammen med Telenor og fylkeskommunen har Trysil kommune blitt en av de beste i landet når det kommer til utbygging av fibernett til innbyggerne Marte Øverland Kornerud

EU har en strategi på at alle europeiske husstander skal være dekket med gigabyte-bredbånd innen 2030 og alle befolkede områder skal være dekt av 5G. Før sommeren ble kommunens bredbåndkontakt Marianne Fjelltveit tipset om prisene og sendte inn søknaden til Europakommisjonen som bare hun og kommunedirektør Jan Sævig visste om. Andre uka i oktober fikk de svar om at Trysil kommune, sammen med Telenor som partner, har blitt trukket ut som en av finalistene.

Nominert i kategori 3

Det er totalt fem priser man kan bli nominert i. Trysil kommune har blitt nominert i kategori tre - Sosioøkonomisk påvirkning i landlige og avsidesliggende områder. Prosjekter i denne kategorien har direkte og indirekte sosioøkonomiske konsekvenser og vesentlige forberede forbindelser til og i fjerntliggende områder og landlige områder.

Marianne Fjelltveit sier:

- Dette er utrolig gøy. Grunnen til at vi søkte er jo at vi syns at prosjektet er spesielt gitt størrelsen på kommunen, gitt at det er hus over alt, gitt at vi nå faktisk har fått fiber til alle bortsett fra tolv husstander som nå skal lyses ut, gitt et godt samarbeid med Telenor som jeg føler har vært et lagspill under prosjektet.

60 mil med kabel

I 2016 var under 10 % med fiberkabler i Trysil kommune og nå er vi snart oppe i 99,7 % dekning. Det er veldig klokt å koble folk sammen digitalt i et slikt stort landskap som Trysil og tallene sier litt om hva som har skjedd på kort tid forteller ordfører Erik Sletten. Siden prosjektet startet har det blitt lagt 600 km med fiberkabel i hele Trysil.

European Broadband Award

Europakommisjonen beskriver prisen slik:

Europas digitale transformasjon innene 2040 er avhengig av å gi innbyggerne tilgang til gigabyte-tilkobling og 5G-tjenester. European Broadband Awards 2023 vil fremheve prosjekter som fører oss inn i Europas digitale tiår.  Alle prosjekter som er banebrytende i implementering, store eller små, landlige eller urbane, private eller offentlige, lokale, regionale, og som dekker alle teknologier kan søke om prisene. Vinnerne vil bli annonsert i Brussel 21. november.

Mer informasjon om bredbåndet i Trysil her

Informasjon om finalistene

Mer informasjon om Eurpean Broadband Awards