Borgtun feiret 20 år

Det er 20 år siden avdelingen for demensomsorg på Trysil bo- og aktivitetssenter ble tatt i bruk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Marsipankake med påskriften Borgtun 20 år - Klikk for stort bildeBorgtun ble tatt i bruk i 13. februar 2003. Det feiret ansatte og beboere med kake. Trysil kommune

- Vi feiret ganske enkelt på dagen med kaffe og kake til beboere og ansatte. Bare snøen blir borte og sola titter fram, skal vi ha en større markering ute i atriet, sier avdelingsleder Inger Lise Støbak.

Den offisielle åpningen av det som da het Trysil sykehjems nye dementavdeling, Borgtun, skjedde også i atriet - en fin sommerdag 4. juni 2003.

Prosjektbeskrivelsen

At avdelingen skulle bygges, vedtok kommunestyret da de rullerte handlingsplanen for eldreomsorgen 1998-2001 i møte 17.12.1999: Trysil kommune bygger 28 sykehjemsplasser, øremerket senil dement avdeling i år 2001.

Prosjekteringa av Borgtun startet høsten 2000. I prosjektbeskrivelsen står det:

"Demente avdelingen er planlagt bygd i forlengelse av sykehjemmet, i det nord-østre hjørnet som et enetasjes bygg med kjeller under deler av bygget. Dette gir alle boenheter bakkekontakt, og avdelingen forbindelse med dagens sykehjem.
De 28 rommene er oppdelt i 4 enheter med 7 beboerrom i hver. Enhetene er lagt i tilknytning til et innelukket atrium, hvor to av enhetene har direkte dør fra fellesrom til atrium, de to andre har dør til uteområdet forøvrig, men kan nå atriet fra korridor nær egen avdeling.
Innen hver enhet blir soner  for opphold, spising, matlaging, klesvask og kontorarbeid dannet ved en kjerne midt i arealet.
Det er satt av egne rom for betjening.
I kjeller er det foruten felles lagerrom og tekniske rom satt av rom for avfallshåndtering fra sykehjemmet.
Arealet for senil demente avdelingen er på nær 1 200 m2, i tillegg kommer areal for heis og kjeller med vel 800 m2 , slik at bruttoarealet blir 2 026 m2."

Økonomi

Etter anbudsrunden ble sluttkostnaden anslått til 39 520 000 kroner. Tilskuddet fra Husbanken utgjorde 23 420 000 kroner til tilskudd for de 28 plassene. I økonomiplanen var det satt av 18 millioner kroner i 2001 og 18 millioner i 2002. De manglet altså 3,5 millioner kroner. 16. mai 2001 vedtok kommunestyret:

1. Utbygging av senil demente avdelingen startes i år.
  2. Merkostnaden ved utbyggingen finansieres ved at følgende investeringsoppgaver utsettes til  2002:
    • Planarbeider omsorgsboliger kr 400 000
    • Grøntareal Hagebæk/Trysilsenteret kr 500 000
    • "Veg" bak Hagebæk kr 200 000
      Kommunens låneopptak økes med 2,4 millioner kroner
  3. Det må foreligge positiv uttalelse fra Husbanken om tilskuddsmidler før byggestart.