Bli med i lesevenn-gjengen vår

Vi trenger flere frivillige som kan lese for beboere på sykehjemmet og Østhagen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Ester Borg Rasmussen, Tone Odden og Per Jon Stengrundet med hver sin bok - Klikk for stort bildeÅ være lesevenn er en sann glede, sier Per Jon Stengrundet. Frivilligkoordinator Ester Borg Rasmussen og biblioteksjef Tone Odden håper flere melder seg til dette koselige oppdraget. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune
Høytlesinga foregår på tirsdager, kl. 10.30 på Østhagen og kl. 11.30 i 3. etasje på sykehjemmet.

Trivelige stunder

Per Jon Stengrundet forteller hvordan det går for seg:

- Jeg begynner med å prate litt og tar dem på navn. Det setter de pris på. Så forteller jeg litt om hva jeg skal lese. Det blir ofte et ganske kort stykke om noe de kan ha et forhold til, og det kan være så mye. Jeg tar ofte med et par dikt til slutt, gjerne av Einar Skjæraasen. Dem er det mange som kjenner att, eller kjenner seg att i. Disse trivelige stundene avsluttes med at vi prater om det jeg har lest, eller noe helt annet. Det hele tar omtrent tre kvarter, sier han.

Gir mye

Per Jon gleder seg til hver lesestund.

- Jeg ser at det er gode stunder for dem som hører på, at det er et velkomment avbrekk i hverdagen, praten vi har i etterkant ikke minst. Det er små grupper hver gang, så vi blir godt kjent. Jeg har en god følelse inni meg når jeg går igjen, både fordi jeg ser at de har satt så pris på besøket, og fordi jeg synes det er ordentlig trivelig sjøl også, sier han.

Alle aldre og kjønn

Lesevenn-opplegget er et samarbeid mellom Trysil folkebibliotek og Trysil frivilligsentral.

- Vi ønsker oss flere lesevenner - i alle aldre og av alle kjønn. Vi trenger alle som liker å lese høyt og som er glade i å prate med folk, sier frivilligkoordinator Ester Borg Rasmussen og biblioteksjef Tone Odden.

Annenhver uke

Trysil kommune har hatt lesevenner siden høsten 2017. Lesevennene vi har til rådighet i dag, leser på enten sykehjemmet eller Østhagen en gang annenhver uke.

- Men vi tilpasser oss. Kan du ikke lese så ofte, går det også bra. Og får vi mange lesevenner, kan vi kanskje øke tilbudet til beboerne, sier Ester.

Korte stykker

Hun og Tone anbefaler at lesevennene leser korte stykker eller dikt. Lesestoffet bestemmer de selv. Det kan være noe lokalt fra Trysil, noe historisk, noe sjølskrevet, en kort novelle om temaer det er lett å prate om etterpå. Eller noe annet for den del. På biblioteket står de klare med gode råd om egnet lesestoff dersom noen trenger det.

Garantert glede

- Å være lesevenn anbefales. Så bli med. Det får du garantert glede av. Du får også nye bekjentskaper som kommer til å bety noe for deg, sier Per Jon.

- Og vi samler lesevennene våre et par ganger i året for å drodle litt, gi hverandre tips og ha det trivelig i lag, sier Ester og Tone.

Kontakt dem dersom du tror dette kanskje kan være noe for deg - og dersom du er helt sikker på at det er det. Telefonnummer og e-postadresse står på kontaktkortene under her.

Ester Borg Rasmussen
Frivilligkoordinator