Bjella, Løvåsen og Skjæraasen

Sigmund Løvåsen med musikere ga en sterk Vandring og Stein Torleif Bjella leverte en varm og morsom konsert på kveldens festforestilling.

Stein Torleif Bjella har stått på scenen i Hagelund i kveld og levert en minneverdig konsert. Ramona Nordnes, Trysil kommune

Skjæraasendagenes festforestilling første del ble fylt av sterk poesi, komponert og improvisert musikk - intenst og vakkert.

Sterk Vandring

Dikter Sigmund Løvåsen, musiker Erlend Apneseth på hardingfele og musiker Frode Haltli på akkordeon ga oss forestillinga Vandring. Denne skrev de til Festspela på Ørsta i 2021. Tema for forestillinga er ulike vandringer gjennom tidene. - Vi har alltid vandret, for å finne mat og nytt land, på flukt eller leting, tiår med ørkenvandring eller ei tung dørstokkmil, sa Løvåsen.

Grenseløst

Om Vandring er det sagt at det er ei poetisk og musikalsk reise i grenseløse landskap. Musikerne viste også med all tydelighet at musikk er et grenseløst språk. Vi fikk høre musikalsk inspirasjon fra både øst og vest, folkemusikktoner og improvisasjoner. Alt bundet sammen av sterk lyrikk.

- Tankelause - det er dette som er å vandre, sa poetkunstneren Sigmund Løvåsen.

Skjæraasenprisen

På festforestillingens andre del fikk Stein Torleif Bjella Skjæraasenprisen 2022. I begrunnelsen står det blant annet at vi mer enn aner et slektskap mellom Einar Skjæraasen og årets prisvinner. Poesien deres rører og berører. Begge er ettertenksomme kunstnere som maler bilder med ord. De forteller historier som får oss til å reflektere over hva som egentlig er viktig her i livet.

Prisvinneren

- Stein Torleif Bjella er en av Norges mest hyllede tekstforfattere og en svært dyktig musiker, visesanger, lyriker og forfatter. Han omtales som en rotekte rimsmed og er kjent for sine ærlige, selvransakende og melankolske tekster. Han kommer fra den lille bygda Ål, som har mange likhetstrekk med skogbygda Trysil, sa ordfører Erik Sletten under tildelinga.

Bjella og Skjæraasen

Begge skriver på dialekta si, Bjella på halling og Skjæraasen på trysling. Det føles jordnært og hjemmekjært.

Takk for prisen

- Takk for Skjæraasenprisen. Dette er en opplevelse som både er morsom, sterk og modig - takk Trysil! sa Bjella.

Biltur

Prisvinneren ytret tidlig ønske om å få bli med på en biltur for å se litt mer av Trysil. Og slik ble det. - Jeg har hatt en fantastisk dag. Jeg vil takke for den helt eksklusive og upolitiske bilturen - det var både spennende og lærerikt, fortalte prisvinneren.

- Vi har cruiset rundt i Vidar Baastads Buick og Inga Elina Lilengs Dodge og besøkt Einar Skjæraasens sted når han var i Trysil - Lund som ligger nord for Strandvollbrua. Vi har besøkt Strandvollbrua, Kongeparken og Bjønnåsen. Vi som komite prøvde å formidle litt om Trysil og vart samtidig bedre kjent med prisvinneren Stein Torleif - takk for en artig tur! sa ordføreren.

Kjærleiksdrivande vaktmesterkompani

Bjella er en mester i å skildre Bygde-Norge med humor, alvor og melankoli. - En farlig kombo det er å både være romantisk og praktisk, slo blant annet visesangeren fast. Vi fikk høre om livet i Ål sentrum, tiger på sundretur og ytterkantene Betel og utestedet Beijing. Salen var med og publikum humret mer en en gang.

Eminent musiker

I tillegg til å være visesanger, lyriker og forfatter er Stein Torleif også en svært dyktig musiker. Denne kvelden fikk vi både såre, rocka og bluestoner fra ålingen. Vi fikk blant annet høre Heidersmenn og Veamann (som ålingen liker spesielt godt).

Avslutningsvis fikk vi også en inderlig og fin tolkning av Einar Skjæraasens Danse mi vise, gråte min sang.

Så var festforestillingen til ende - vi takker for en nær, sterk og morsom aften!

Bildeglimt fra festforestillingen