Bedriftsbesøk på Brenna Gård

Like før jul var ordføreren, landbrukssjefen og næringssjefen på bedriftsbesøk på Brenna Gård på Sætre i Nybergsund.

Harald Kornstad, Hege Holmseth, Olav Kornstad, Turid Backe-Viken og Marianne Olsen i andre etasje i fjøset - Klikk for stort bildeHarald Kornstad, Hege Holmseth, Olav Kornstad, ordfører Turid Backe-Viken og landbrukssjef Marianne Olsen i det som skal bli en leilighet i andre etasje i fjøset. Anja Holmøy Aamold, Trysil kommune

Der har Hege Holmseth og Harald Kornstad bygd nytt fjøs for ammeku.

Driftsbygning med leilighet

I driftsbygningen er det plass til 25 mordyr med påsett, forteller landbrukssjef Marianne Olsen. I det flotte bygget skal det etter hvert bli en liten leilighet som Harald og Hege mener å leie ut til turister som ønsker et opphold tett på dyr.

- De leier allerede ut gamlestua på garden og har flere års erfaring som turistverter. De ser at alle de besøkende har stor interesse for dyra på garden, og det ønsker de nå å ta et hakk videre, sier Marianne.

Flere produksjonstyper

På Brenna Gård driver de med både kjøttproduksjon på storfe, grovfôrproduksjon, poteter og korn.

- Harald og Hege er de eneste brukerne I Trysil som i dag driver med poteter og korn. Potetene selger de direkte til kunden fra gardsutsalget sitt. Kornet leverer de til mottak, og halmen bruker de som strø hos ammekua, sier Marianne.

Flisfyringsanlegg

- Sammen med en nabo har Harald bygd et flisfyringsanlegg som forsyner husmassen på de to gardene med varme. De har investert 2,2 millioner kroner i bygget. Trysil kommune har bidratt med 437 000 kroner i tilskudd fra landbruksfondet, sier Marianne.

Generasjonsskifte

Harald er en av flere unge tryslinger som de senere årene har tatt over familiegardsbruket. Han forpaktet garden fra 2013 og overtok formelt i 2016. Foreldrene Gro Svarstad og Olav Kornstad er glade for at neste generasjon ville ta over garden og fornøyde med satsingen til de nye driverne.

Kommer gjerne igjen

- Vi fikk servert kaffe og nydelige julekaker på Brenna Gård. Tusen takk for oss! Vi kommer gjerne igjen på et senere tidspunkt, sier ordfører Turid Backe-Viken, næringssjef Anja Holmøy Aamold og landbrukssjef Marianne Olsen.