Bedriftsbesøk hos Vyrk

Vi har vært på besøk hos industribedriften Vyrk i Nybergsund.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Bedriftsbesøk hos Vyrk - Klikk for stort bildeFra venstre Morten Lyseng, ansvarlig salg, administrasjonssjef Reidar Lyseng, produksjonsleder Christian Lohne, ordfører Erik Sletten og samfunnsplanlegger Jarand Holtekjølen Dugstad. Marie B. Låte, Trysil kommune

Etter et lite opphold i forbindelse med koronarestriksjonene er næringsavdelingen nå i gang igjen med bedriftsbesøk hos næringslivet i Trysil kommune. Denne gangen var også ordfører og samfunnsplanlegger med.

Vyrk

- Nå sist besøkte vi Vyrk i Nybergsund, tidligere Trysil Interiørtre eller sponplaten som det heter på folkemunne. Etter at Trysil Interiørtre ble Vyrk har bedriften vært gjennom omfattende endringer, og vi fikk presentert mange spennende planer som bedriften har videre, forteller næringssjef Marie Bohman Låte.

- Det er alltid spennende å besøke dere, og det er alltid gjennomført noen forbedringer i produksjonslokalene siden sist, sier ordfører Erik Sletten som har besøkt bedriften flere ganger opp gjennom årene.

Produktene

En omvisning i lokalene viste mange spennende prosesser i tilvirkningen av bedriftens forskjellige treprodukter. Her blir det blant annet produsert spiler som elementer til vegg og tak, finerte plater til interiørbruk med mer. I tillegg utfører avanserte maskiner og utstyr overflatebehandling, listing og perforering. Bedriftens produkter leveres til mange forskjellige prosjekter i hele Norge, det meste er til offentlige bygg som sykehus, konsertlokaler osv.

Kompetanse og rekruttering

- Hos oss kreves det kompetanse for å være en del av denne produksjonen. Kompetanse og rekruttering er et av områdene vi må jobbe videre med for å klare og vokse så mye som planlagt i nær fremtid, opplyser administrasjonssjef Reidar Lyseng.

Bærekraftig

- Nå jobber vi med et samarbeidsprosjekt i regjeringskvartalet med flyttbare vegger som inneholder alt av el med mer. Vi har med oss bærekraftperspektivet inn i produktutviklingen og ser nå på prosjekter der vegger kan leies ut og så tas tilbake for renovering og videre utplassering, forteller Morten Lyseng som er ansvarlig for salg.

Spennende besøk

- Dette ble et spennende besøk hos en bedrift med mange spreke planer. Vyrk er kanskje det eneste i sitt slag i Norge som har et stort bærekraftpotensiale som kan inspirere andre bedrifter og ikke bare i vår kommune, sier Marie.