Bedriftsbesøk hos Trysil hestesenter

Næringsavdelingen har vært på stemningsfull sledetur i Trysilskogen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Svein Otto og Gry Vanja Eriksen - Klikk for stort bildeSvein Otto og Gry Vanja Eriksen driver Trysil hestesenter. Marie B. Låte, Trysil kommune

- Næringsavdelingen har i løpet av høsten og vinteren gjennomført en besøksrunde hos serveringsbedrifter for å bli bedre kjent med virksomhetene og driverne. Sist ut var Trysil hestesenter som vi besøkte forrige uke, forteller næringssjef Marie B. Låte.

Vinterstemning

Det var fortsatt fin vinterstemning i Nesvollberget da næringssjefen og næringskonsulent Line Menes var på besøk. Selv med litt nysnø ble dette en av de siste sledeturene denne vinteren.

Miljøfokus

- Vi ønsker å drive holdbart og ta vare på naturen rundt oss. Myra vi kjører over er sårbar, så vi velger å stoppe sesongen nå. Vi har hatt en bra sesong i år og er fornøyde så langt. Nå ser vi fram mot sommersesongen, sier Gry Eriksen som sammen med mannen sin Svein Otto Eriksen driver Trysil hestesenter.

Stemningsfull sledetur

Næringssjefen forteller dette om sledeturen:

Vi sitter i sleden og er på kanefart ut til lavoen som Trysil hestesenter har satt opp ute i skogen. Det er veldig stemningsfullt der vi kjører gjennom skogen med lyden av bjeller, og vi kan godt forstå at besøkende blir bergtatt av stemningen en vinterkveld. Vel framme i lavvoen får vi servert hjemmelaget eplekake og vaniljeis foran bålet som varmer godt. Alt er nærprodusert, til og med multesirupen i isen. Det er lett å skjønne at dette er eksotisk for utenlandske gjester.

Gjester kommer gjerne tilbake

- Våre besøkende opplever ekte vintermørke noe som det på sine plasser har blitt mangelvare på i deler av Europa. Vi har mange gjester som kommer tilbake, og sledeturer er særlig populært blant de utenlandske gjestene. Vi har blant annet mange briter som er med på turene hos oss, forteller Svein Otto.

Planer og utvikling

- Tilbake på tunet får vi en liten omvisning og får også høre om videre planer til bedriften. Det blir spennende å følge med på dette, og at bedriften har holdbarhet i fokus er en viktig forutsetning for en bærekraftig utvikling av besøksnæringen, sier Marie.

Line Menes og Marie B. Låte - Klikk for stort bildeLine Menes og Marie B. Låte - fornøyde på sledetur. Trysil kommune