Åtte tryslinger feiret norsk statsborgerskap

Åtte glade tryslinger deltok på den høytidelige markeringa av at de har fått norsk statsborgerskap.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Varaordfører og de åtte nye statsborgerne fra Trysil - Klikk for stort bildeBak fra venstre Gloria Louise Gransberg og Rolf Ingemar Steen. Foran fra venstre: Adira Henriksen, Nancy Guillemer Ragnvaldsen, Kamolrat Aarstad, Chaliao Wichai, Rina Daculan Wolden, Malgorzata Gorniak og varaordfører Stine Akre. Statsforvalteren i Innlandet

I alt 160 nye statsborgere fra 39 land som er bosatt i gamle Hedmark, møtte opp på Statsforvalterens statsborgerseremonien i Terningen Arena lørdag 22. oktober. Fra Trysil stilte varaordfører Stine Akre og våre nye statsborgere Gloria Louise Gransberg og Rolf Ingemar Steen. Foran fra venstre: Adira Henriksen, Nancy Guillemer Ragnvaldsen, Kamolrat Aarstad, Chaliao Wichai, Rina Daculan Wolden og Malgorzata Gorniak.

Musikk og tale

Statsforvalter Knut Storberget holdt en flott velkomsttale til de nye statsborgerne. Han trakk fram at statsborgerskapet er et springbrett som åpner nye formelle rettigheter. Han understreket at Norge trenger dere – og dere trenger Norge, og ønsket alle velkommen – og oppfordret alle til blant annet å bruke stemmeretten sin. Merete Trøan sørget for fint, musikalsk innslag.

Troskapsløftet

De nye statsborgerne fikk utdelt ei rose av varaordfører Stine Akre som representerte Trysil kommune, og ei praktbok om å være statsborger i Norge av statsforvalteren. Under hans ledelse avla de alle troskapsløftet til Norge:

Som norsk statsborger lover jeg
troskap til mitt land Norge
og det norske samfunnet,
og jeg støtter demokratiet
og menneskerettighetene og
vil respektere landets lover.

Deretter sang alle Norges nasjonalsang før statsforvalteren inviterte på snitter og kake.

Les mer på Statsforvalteren i Innlandets sider