Trysil kommunes oppvekstmodell

Voksne som ser, som rekker ut ei hand, som viser veg og som skyver fram

Diffus tegning av fire hoppende barn og unge - Klikk for stort bilde

De voksne rundt barn og unge er selve rammen i det byggende arbeidet. I tillegg til å være gode rollemodeller har voksne ansvar for at alle føler seg trygge og blir ivaretatt. Det er viktig at de legger til rette for inkludering og mestring gjennom motivasjon og støtte.

Barn og unge i Trysil skal oppleve voksne som er tilgjengelige - voksne som gir hjelp og trøst når det trengs, som oppmuntrer og utfordrer og som setter tydelige grenser.

Alle barn og unge har et grunnleggende behov for tilknytning og utforsking. Tilknytningsbehovet handler om en naturlig søken etter beskyttelse og omsorg fra nære voksne. Utforskingsbehovet handler om lysten til å utforske og mestre verden. Barn og unge trenger oppmerksomme voksne rundt seg i barnehagen, på skolen, hjemme og på andre fritidsarenaer, slik at de føler seg trygge til å kunne utforske og lære nye ferdigheter. Når de opplever at voksne er til stede og støtter, føler de trygghet og tillit, og det er viktig for utfoldelse og læring.

Tegning av hoppende barn og unge med teksten Robuste barn og unge som har det bra under - Klikk for stort bilde