Trysil kommunes oppvekstmodell

Robuste barn og unge som har det bra - som tør, vil og kan

Barn og unge blir utsatt for mye påvirkning som krever mot, trygghet og tilpasningsevne. Vi har som målsetting at barn og unge i Trysil skal bli robuste slik at de tør, vil og kan håndtere det livet byr på, og at de skal ha det bra med seg selv.

Det handler om å gi barna og ungdommene trygghet og om å styrke deres følelse av å ha verdi og tro på seg selv. Det vil gjøre dem i stand til å håndtere utfordringer og tåle motstand. Det har også betydning for deres evne til å tilpasse seg situasjoner og samfunnet de deltar i. De blir robuste.

Robusthet er et resultat av god psykisk og fysisk helse. Psykisk helse handler om vårt forhold til oss selv, til våre nærmeste og til samfunnet rundt oss. Fysisk helse handler om kroppens tilstand. Begge deler er viktige og de blir påvirket av hverandre.

For å nå målsettingen om å bygge robusthet hos barn og unge, er det flere faktorer som har betydning. I Trysil har vi fokus på følgende byggende faktorer i arbeidet med barn og unge og deres familier:

• Rutiner, mat og søvn
  • Aktivitet og lek