Bestemmelser for bruk av vannmålere i Trysil kommune

2 Anskaffelse, installasjon og gebyr for leie av vannmåler

1. Vannmåleren er kommunens eiendom og bekostes av kommunen. Kommunen bestemmer type, plassering og størrelse på måleren.
  2. Alle nye abonnenter skal installere vannmåler.
  3. Alle abonnenter uten vannmåler og kommunen kan kreve at vannmåler blir installert for at forbruksgebyret kan beregnes etter forbrukt (målt) vannmengde.
  4. Når en eiendom seksjoneres, skal hver enkelt seksjon installere en egen vannmåler. Hvis så ikke skjer, vil Trysil kommune fakturere etter bruksareal for aktuell seksjon.
  5. Vannmåleren utleveres hos teknisk drift når ferdig ut ferdig utfylt vannmålerskjema foreligger. Skjemaet skal som et absolutt minimum inneholde vannmålernummer, eiers navn, adresse og gnr/bnr/fnr/snr på den eiendommen hvor vannmåleren skal installeres.
  6. Installering og ev. flytting av vannmåleren bekostes av abonnenten. Installasjon av måler skal utføres av godkjent rørlegger. Etter montasje skal vannmåleren plomberes av kommunen eller av godkjent rørlegger på vegne av kommunen.
  7. Eventuell flytting av vannmåler skal meldes til Trysil kommune og utføres av godkjent rørlegger. Denne skal påse at vannmåleren plomberes på nytt.
  8. Ved utskifting av vannmåler skal den gamle måleren innleveres til Trysilvkommune, og vannmålerskjema fylles ut.
  9. Eieren av den eiendom hvor vannmåleren er installert (heretter kalt abonnenten), betaler et årlig gebyr for leie av vannmåleren. Gebyret inkluderer anskaffelse, kontroll (jf. punkt 5), vedlikehold, utskifting og administrasjon. Gebyret fastsettes av kommunestyret.
  10. Midlertidige konstruksjoner og brakkerigger, byggeplasser betaler forbruksavgift iht. kommunal vannmåler som blir utlevert for byggeperioden.