Retningslinjer for kulturmidler

Trysil kommune har følgende tilskuddsordninger:

1. Kulturformål - drift
    2. Musikk/dans
    3. Andre lag og foreninger
  2. Voksenopplæringsmidler
  3. Trysil kommunale idrettsfond (egne vedtekter vedtatt av Trysil kommunestyre 12.10.2020)

1. Kulturformål - drift - søknadsfrist 1. mai

Fordeling av midler:

1. Idrett
    Fordeles av Trysil idrettsråd etter retningslinjer i kommunedelplan for idrett og fysisk aktivitet
  2. Musikk/dans
    • 1/3 grunnstøtte per lag
    • 1/3 fordeles på totalt antall medlemmer
    • 1/3 fordeles på antall medlemmer under 19 år
  3. Andre lag og foreninger
    • 1/3 grunnstøtte per lag
    • 1/3 fordeles på totalt antall medlemmer
    • 1/3 fordeles på antall medlemmer under 19 år

Kriterier for tilskudd til kulturformål – drift

1. Idrett
    • Lag og foreninger må være medlem i Norges idrettsforbund for å kunne søke.
    • Hvert hovedlag må samordne søknadene fra sine undergrupper/lag, og sende det inn samlet i én felles søknad.
    • Tilskuddsmidlene skal nyttes til drift og aktiviteter knyttet til idrettslagenes virksomhet, først og fremst knyttet opp mot aldersgruppene 0-12 år og 13-19 år.
      Driftsutgifter er lokalleie, strømutgifter, transportkostnader og liknende. (For tilskudd til innkjøp/investeringer i anlegg og større utstyr må det søkes fra Trysil kommunes idrettsfond.)
    • Søknaden fylles ut på www.trysil.kommune.no/skjemabank. Se under Kultur og velg skjemaet Kulturmidler – søknad om tilskudd til drift av lag og foreninger. Søknaden må inneholde:
      • opplysninger om søker
      • opplysninger om styrets sammensetning
      • eventuelle undergrupper
      • aktiviteter
      • aktive medlemmer etter aldersgrupper
      • medlemskontingent
      • info om eiendommer/anlegg: oppdatert anleggsregister
      • søknadsbeløp er ikke nødvendig
      • vedlegg:
        1. Siste reviderte godkjente regnskap
        2. Årsberetning
        3. Inneværende års budsjett
        4. Medlemslister med fødselsår. (Idrettslag henter oppdatert medlemsliste fra idrettsregistreringen, med de aldersgrupperingene som er der.)
    • Kulturavdelingen foretar utbetaling innen 15. juli.

2. Musikk/dans og C. Andre lag og foreninger
    • Tilskuddsordningene gjelder lag og foreninger – ikke privatpersoner – som har kultur som formål eller som en viktig del av sine aktiviteter. Det utvidete kulturbegrepet legges til grunn.
    • Politiske eller religiøse grupperinger faller utenom ordningen.
    • Hvert hovedlag må samordne søknadene fra sine undergrupper/lag og sende inn én felles søknad.
    • Fordelingen skjer etter mal beskrevet i ruten ovenfor.
      • opplysninger om søker
      • opplysninger om styrets sammensetning
      • eventuelle undergrupper
      • aktiviteter
      • aktive medlemmer etter aldersgrupper
      • medlemskontingent
      • info om eiendommer/anlegg, hvis aktuelt
      • søknadsbeløp er ikke nødvendig
      • vedlegg:
        1. Siste reviderte godkjente regnskap
        2. Årsberetning
        3. Inneværende års budsjett
        4. Medlemslister med fødselsår.
    • Kulturavdelingen foretar utbetaling innen 15. juli.

2. Voksenopplæringsmidler - søknadsfrist 1. april

Midlene fordeles %-vis mellom søkerne, ut i fra tildelt statstilskudd året før.

Kriterier kommunale voksenopplæringsmidler:

• Bare de som har fått utbetalt statstilskudd for voksenopplæring i organisasjonene, kan søke om midler fra kommunen.
  • Fylkes- og regionlag søker kommunale VO-midler på vegne av sine medlemslag. Lag og foreninger som ligger under et fylkes- eller regionlag (for eksempel Innlandet musikkråd eller Norges musikkorpsforbund Innlandet), skal derfor sende søknad om voksenopplæringsmidler dit. Kontakt fylkeslaget for mer informasjon.
  • Lag og foreninger (f.eks. Trysil husflidslag og Trysil jakt- og fiskeforening) som ikke tilhører en større organisasjon, kan søke kommunen direkte.
  • Dokumentasjon på tildelt statstilskudd må legges ved søknaden som sendes til postmottak@trysil.kommune.no eller Trysil kommune, postboks 200, 2421 Trysil.
  • Kulturavdelingen foretar utbetaling innen 1. juni.