Over 10 000 navn på trysilnavn.no

Etter 11 år har trysilnavn.no rundet en aldri så liten milepæl; 10 000 lokale stedsnavn er registrert i databasen.

Bjørn Odden og Vidar Storbæk er to av mange lokale ildsjeler som jobber aktivt for å få flest mulig stedsnavn på trysilnavn.no. Anne N. Sætre, Trysil kommune

- Det har vært en fantastisk reise der mange har lagt ned utallige dugnadstimer. Dugnadsinnsatsen har vært og er helt utrolig, sier primus motor Vidar Storbæk.

I kommunens eie

Trysilnavn.no startet som et prosjekt i 2011. I 2012 gikk Trysil historie- og museumslag inn som eiere av prosjektet. Trysil kommune overtok trysilnavn.no 2019.

- Men det har hele tida vært frivillige som har gjort registreringene. Det har vært veldig mange ildsjeler i alle deler av kommunen opp gjennom årene. Vi har kontaktpersoner i nesten alle grender, sier kultursjef Anne N. Sætre.

Og prosjektet fortsetter. Kanskje blir det aldri ferdig, for det fins alltids noen navn som ennå ikke er registrert der.

I front på landsbasis

Trysilnavn.no er ifølge kultursjefen helt i front her i landet med å samle lokale stedsnavn. Målet er å ta vare på navn så de ikke skal gå i glømmeboka. Databasen er gratis å bruke og tilgjengelig for alle.

- Blant annet har Kartverket brukt trysilnavn.no som kilde i spørsmål om lokale stedsnavn og plasseringer. Og på stiprosjekter både i Ljørdalen og Vestre Trysil er trysilnavn.no landingsside for lokal informasjon med QR-koder, sier Anne.

Sjekk ut trysilnavn.no