Ordførerens 17. mai-tale

Se ordfører Erik Sletten tale i tradisjonsrike omgivelser ved Eltdalsstua på Trysil bygdetun.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Film: Jens Peter Larsen, Refleksfilm for Trysil kommune

Ordførerens tale

Sambygdinger. Kjære alle sammen!

I dag er det 200 år sia det norske flagget ble heist på nasjonaldagen for første gang – et flagg i frihetens farger: rødt, hvitt og blått. Flaggjubileet gir oss enda en god grunn til å feire årets 17. mai.

Vi har bare gode grunner til å feire 17. mai, og det føles riktigere og viktigere enn noen gang. Riktignok kan vi ikke feire slik vi er vant med og aller helst ønsker, vi må treffes på avstand og markere dagen på nye og til dels kreative måter.

Ut i pandemiår 2 har vi virkelig bruk for å stoppe opp – for å feire og holde dagen og flagget høyt! Som enkeltpersoner, lag og foreninger, næringsliv, ansatte i helse, offentlig og privat virksomhet, kommuner, ja i alle ledd og i sum som nasjon har vi det siste året gjort en stor innsats for å holde hjula i gang. Og koronaen i sjakk. Det er absolutt noe å feire på 17. mai!

Men; Det har hatt sin pris: Den kommunale organisasjonen har blitt satt på prøve. Vårt helsevesen med alle dyktige helsearbeidere har stått i front, ansatte i skole og barnehage har vært der for barn og unge, renholderne har vasket overflater som helter og administrasjonen har stått i beredskap 24/7 i over ett år.

I tillegg har lokalsamfunnet vårt blitt satt på den største prøven siden krigen. Enkeltpersoner, yrker og bransjer har blitt ekstra hardt rammet. I Trysil har koronaen slått særlig hardt ut for reiselivsbransjen og vi har opplevd en rekord-stor arbeidsledighet fra en topp på 32 % og på det jevne mer enn 10 % ledighet i vår kommune.

Grensene har vært stengt og mange har opplevd at hverdagen har blitt vanskelig. En opplever å bli skilt fra familie, venner og kolleger. Vi har fått føle på at frihet ikke er noe vi kan ta for gitt.

De som sliter med helse, økonomi og på forskjellige måter, må få god hjelp til å komme over og gjennom det som oppleves som krise. Vi lever i ett av verdens rikeste land med en velutviklet samfunnsstruktur og trygt demokratisk styringssett. Da må vi evne å ta vare på de som sliter som enkeltpersoner, næringsliv i akutte kriser og offentlige strukturer som belastes særlig.

17. mai er vanligvis barnas dag. Og i dag vil jeg sende en spesiell hilsen til kommunens barn og unge. Jeg er imponert over deres tålmodighet og stå på-viljen dere har vist i en spesiell situasjon. Jeg skjønner at dere er lei begrensninger for hva dere kan gjøre. Til russen vil jeg si at jeg skjønner det er trist at en ikke kan markere slutten på 12 års skolegang uten den avslutningen en har planlagt. Følg rådene dere får, hold avstand og hold dere trygge. Og gratulerer med russetid og ferdig skolegang på videregående.

Til tross for spesielle og utfordrende tider så opplever jeg tryslinga som folk med framtidstro og det er også det nasjonaldagen skal signalisere. Jeg møter folk - slik vi kan møtes i disse tider: på avstand, bak et munnbind, på et nettmøte - i hele tatt på uvante vis, med sterkt ønske om at dette snart skal snu eller være over - men viktigere; folk holder ut, viser stor lojalitet og styrke og tru på framtida – vi vil komme styrket ut av dette med ny kunnskap og nye erfaringer!

Min spådom er at framtida gir bedre kår for viktige verdispørsmål, hva er virkelig viktig for at vi kan leve det gode liv i Trysil?  Gode spørsmål og svar vil kunne gi en spennende samfunnsutvikling i bygda vår!

Frihet og trygghet har vært satt på prøve og vi kjenner sterkt på å komme tilbake til det gode liv!

Gratulerer med dagen!