Knut Eggen fikk kulturprisen

Det ble en varm og rørende seremoni da Knut Eggen fikk Trysil kommunes kulturpris 2021.

Janne, Knut og Runa Eggen og Stine Akre - Klikk for stort bildeVaraordfører Stine Akre delte ut kulturprisen til Knut Eggen som hadde med seg kona Janne og dattera Runa på prisutdelinga i kommunestyremøtet. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune

Varaordfører Stine Akre holdt tale og hadde sågar skrevet en ode til kulturprisvinneren som hun framførte med glød og innlevelse før hun overrakte prisen.

Første vers

Ode om stifinner-Knut heter den, og første vers lyder:

Langs Engerns strand
hørres gjetord om en aktiv mann,
Om Hyllerås-Knut som gjekk på tur –
Der are bare så trælet ur.

Siste vers

Så følger tre vers til før siste som lyder:

Og vidt og bredt man hans ry fornam;
det er en hæder at ligne ham.
Og skar en stifinner merkes ut,
man ennå kaller ham - god som Knut.

En vegviser

Hun avsluttet talen sin slik:

- Kjære Knut, hjertelig takk for en fantastisk innsats gjennom mange år – vi er glade for at du valgte å bruke mye av tida di på å være vegviser for oss – både på nye – og gjengrodde stier. Med disse ord vil jeg på vegne av kommunestyret og hele Trysil kommune få gratulere deg med kulturprisen!

Les hele talen (PDF, 104 kB)

Hjertevarm pris

Datteren Runa holdt takketalen på vegne av sin far. For som hun sa; enhver bauta, konge og popprins har en pressekontakt.

- Tusen takk alle sammen for at vi får komme hit. Dette er stort for oss. Takk for hjertevarm og flott pris! sa hun og til sin far: Denne prisen kler du.

De fineste superlativer

Hun sa at kulturprisen betyr veldig mye.

- Det er en så fin anerkjennelse. Dette gleder oss som familie veldig. De fineste superlativer er brukt om pappa etter at tildelinga ble kjent; DNT-bauta, Kongen av Skagsvola og jeg har alltid vært stolt av min popstjernepappa, sa Runa.

På sti og scene

Hun takket de som nominerte Knut til prisen i år, og de som har nominert ham tidligere.

- Dette er folk som ser innsatsen av det som er gjort og hva denne innsatsen betyr for så veldig mange - på stier og på scenen. Ellers er det mange i det vidstrakte nettverket til Knut som fortjener gode ord, sa Runa.

Mange involvert

Hun syntes det var vanskelig å trekke fram noen, for Knut har vært involvert i så mye med så mange. Men hun forsøkte:

- Trysil kommuneskoger, Destinasjon Trysil, styret i DNT Engerdal og Trysil, alle stifaddere, kloppelag og dugnadsfolk og mange flere. Til og med til Nepal gikk ferden, ikke helt bokstavelig, men i form av sherpaer som kom til Skagsvola. Vi håper de kan komme til sommeren så nordenden av eggen blir utbedret og nordtrappa blir realisert slik Knut har regissert, sa hun.

Stolte damer

Runa sa at faren har hatt dette som fulltidsjobb siden han ble pensjonist.

- Han hadde kanskje ønsket mer engasjement fra damene sine til tider, men vi har alltid vært umåtelig stolte av alt han har fått til. Skagsvola - Trysils svar på Besseggen - er en suksess. Og Femundstien - wow for et prosjekt! Den går fra Femundsenden til Søre Osen og knytter Femundsmarka sammen med Finnskogleden.

Gode hjelpere

Av alle de gode hjelperne han har hatt underveis, ville han selv trekke fram Gjensidigestiftelsen, fylkeskommunen og ildsjelene i Flendalen.

- Frua hans, min mor, har vært en perfekt håndlanger og følgesvenn og fortjener en varm og stor takk! sa Runa.

Stringers

Til slutt kom hun inn på Knuts liv på scenen.

- Stringers hadde ikke vært uten Sverre, Vebjørn, Kjell og Jan. Gruppa har fans rundt forbi også i dag. Og jeg har vært stolt hver gang pappa har dratt de fineste gitarsoloer som Apache og Guitar Boogie. Da føler jeg på meg at Knut synes at pressetalskvinna har sagt nok. Så gleder vi oss veldig til kulturprisvinnerfesten 11. desember. Hjertelig tusen takk fra hele Eggen-klanen!

Les begrunnelsen for å gi Trysil kommunes kulturpris til Knut Eggen

Les hva de som nominerte ham i år, skrev (PDF, 108 kB)

Bildeglimt fra kulturprisutdelinga