3 528 jaktet stolper i Trysil i 2021

3 528 personer avla i alt 42 255 besøk ved stolpene i Trysil sentrum, Grimsåsen, Fageråsen og Skåret.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Sven Moren-monumentet utenfor Trysil rådhus - Klikk for stort bildeFlest stolpejegere - hele 1 978 - var innom Sven Moren-monumentet foran Trysil rådhus. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune Det var 65 stolper å jakte på i Trysil sesongen 2021; 25 i Trysil sentrum/Grimsåsen, 20 i Fageråsen og 20 i Skåret. Hver stolpejeger var i snitt innom 11 stolper.

Best besøkt

Kultursjef Anne N. Sætre har lest statistikken og melder at den mest besøkte stolpen var den som sto ved Sven Moren-monumentet utenfor Trysil rådhus. 1 978 stolpejegere var bortom den.

- I Fageråsen var flest innom stolpen ved gapahuken på Lågfjellet. 1 100 hadde registrert den. Best besøkte stolpe i Skåret sto ved Villa Fregn. 237 var bortom den, sier hun.

Rekorder

Rekorden for flest stolper registrert på samme dag ble satt i åpningshelga. 23. mai var 99 stolpejegere innom 1 254 stolper.

- Den dagen da flest stolpejegere var i farta, var 9. september da 261 personer registrerte 997 stolper til sammen. Det henger nok sammen med at Trysilrypa ble arrangert den dagen. Mange damer passet nok på å registrere stolper langs løypa, sier Anne.

Flest fra Østlandet

Det har vært stolpejegere fra veldig mange kommuner i Trysil i sommer.

- Overvekten av stolpejegerne bor på Østlandet. Flest besøk har vi hatt fra Oslo, Hamar, Moss, Fredrikstad, Lillestrøm, Kongsvinger, Elverum, Trondheim og selvsagt Trysil, sier Anne.

Ingen stolpefri dag

Anne synes det er artig at det ikke gikk en eneste dag fra starten 22. mai til stolpene ble tatt ned 1. november uten at det var minst en stolpejeger ute.

- I gjennomsnitt var det 21 stolpejegere i farten hver dag. I snitt ble det registrert 75 stolper hver eneste dag, sier Anne.

Kjempebra

Kultursjefen er storfornøyd med interessen rundt stolpejakten i Trysil og håper alle jegerne har hatt fine turer i kommunen vår.

- Det blir ny stolpejakt neste år, da også med trekningspremier som vi ikke hadde i år, men som noen har etterlyst, sier Anne.

Anne Norderhaug Sætre
Kultursjef