Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer Logg på

Spennende internasjonaliserings pilotprosjekt

Av: Ramona Nordnes | Publisert: 13.02.2020 15:30:00
Workshop deltakere

​Fra venstre: Silje Anderson Aaen-Egenes, Alexandra Bruknapp, Frank Robert Lund, Tone Eriksen, Cindy Foss-Floden, Mali Romestrand, Wilma Jobing, Josien Bouwman og Gro Svarstad.

Foto: Ramona Nordnes, Trysil kommune

​Seks reiselivsbedrifter i Trysil og Engerdal har med hjelp fra Innovasjon Norge fått testet sine ideer mot et internasjonalt marked.

​Reiselivsbedriftene fikk hjelp til å kartlegge mulighetene for bedriftens produkt/tjeneste i potensielle markeder på to internasjonaliserings workshoper.

Internasjonale markeder

Det er første gang Innovasjon Norge kjører et slikt prosjekt som de har gjort i Trysil nå. Bedriftene har fått tilgang til internasjonal markedskompetanse inkludert tips og råd fra eksperter i utlandet.

Disse deltok

  • Alexandra Bruknapp fra Sæteråsen hytter & camping
  • Frank Robert Lund
  • Tone Eriksen fra Femund Fjellstue
  • Cindy Foss-Floden fra Fulufjellet AS
  • Mali Romestrand fra Femund Nasjonalparkhotell
  • Wilma Jobing fra Osensjøen camping

Forretningsmodell

- På første workshop fikk bedriftene utarbeidet en egen forretningsmodell for et marked eller land. I perioden mellom workshopene har de jobbet med produktene sine og forberedt seg til neste workshop, forteller Bjørn Olsen på næringsavdelingen.

Sparre med utlandet

På workshop nummer to fikk bedriftene mulighet til å teste ut sine forretningsideer direkte med Innovasjon Norges medarbeidere i Tyskland, England og Nederland. - En unik mulighet for å kartlegge om markedet kan være aktuelt for ditt produkt/tjeneste og din målgruppe, sier Bjørn.

På Skype

Det var tre stasjoner med Skype-møter mellom bedriftene og utekontorene til Innovasjon Norge. Hver reiselivsbedrift fikk da muligheten til å snakke med utekontorene i hvert av de tre landene.

15 minutter

Forretningsplanene var oversendt på forhånd, og med begrenset tid - kun 15 minutter på hver stasjon, så var det bare å komme i gang. På stasjonene ble deltakerne kastet ut i reelle sparringer, så det gjaldt å være forberedt. Produkt eller tjeneste skulle presenteres, før man kunne begynne å diskutere muligheten for markeder internasjonalt.

- Reiselivsbedriftene følte nok et visst press, men dette gikk veldig bra, forteller Bjørn.

Vegen videre

Tilbakemeldingene fra kursdeltakerne og arrangørene er gode. Workshopene er et spennende og godt tiltak for vegen videre. Innovasjon Norge planlegger nå en workshop nummer tre med nye Skype møter med de enkelte reiselivsbedriftene og kontaktpunktet med utlandet.

Det var næringsavdelingen og ​Innovasjon Norge som arrangerte workshopene for reiselivsbedriftene i Trysil og Engerdal. Josien Bouwman og Silje Anderson Aaen-Egenes fra Innovasjon Norge stod for den praktiske kursingen.

Sist oppdatert: 13.02.2020 15:33:59